Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Swebus: Reglerna är för otydliga

Publicerat tisdag 5 januari 2016 kl 06.00
"Det kommer att bli fel"
(3:02 min)
Foto: TT.
Flera bolag har inte tillräcklig erfarenhet av att genomföra ID-kontroller. Foto: TT.

Swebus, ett av de bolag som självt utför id-kontroller av resenärer från Danmark, anser att kontrollerna inte är rättssäkra och att det kommer att bli fel. Swebus kör buss bland annat från Danmark till Sverige och kontrollerna kommer delvis utföras av bolagets egna förare.

Polisen publicerade nyligen riktlinjer för transportbolagens ansvar vad gäller id-kontroller. Där stod det bland annat att id-handlingar inte bör "vara av alltför enkel beskaffenhet" och att de ska innehålla foto och fullständigt namn.

Riktlinjerna är otydliga tycker Christel Grip som är orolig över att man kommer göra misstag.

-Framförallt tycker jag att de skulle fått någon form av utbildning för att kunna göra de här id-kontrollerna. På den här korta tiden har inte vi kunnat genomföra någon utbildning, säger hon.

ID-kontrollerna av Swebus resenärer görs dels av transportbolaget Eurolines, men också av bolagets egna chaufförer. På frågan om exempelvis somaliska pass bedöms som giltiga id-handlingar så svarar Swebus att man godtar alla pass. Det trots att Migrationsverket anser att somaliska pass som utfärdats efter 1991 är ogiltiga.

Frågan är om problemet är större för de som faktiskt har en giltig idD-handling, men som ändå nekas till att resa. Christel Grip håller med om att busschaufförernas kunskap om exempelvis afghanska tazkiras skrivna på Dari, eller eritreanska id-handlingar på Tigrinja, är begränsad.

Samtidigt kan transportbolag som gör en felaktig id-kontroll tvingas att betala en sanktionsavgift på 50 000 kronor.

Kommer det innebära att man ska vara extra försiktig om man är osäker?

– Ja, det blir ju så tyvärr att det är det som är konsekvensen, och det är här resenärerna riskerar att komma i kläm. Här vill ju chaufförerna inte chansa om man inte är säker, säger Christel Grip.

Även andra bolag som Ekot pratar med anser att reglerna är otydliga. Bland annat svenska Securitas, som berättar att man valt att avstå uppdrag på grund av otydligheten.

Björn Ericsson är branschexpert på arbetsgivarorganisationen Almega, och han menar att säkerhetsföretagen behöver fortbildning för att kunna göra rättssäkra id-kontroller.

– Det här är ju nya handlingar för många människor på språk som vi inte sett förut. Det kan innebära att folk kommer igenom med falska identitetshandlingar, och det ansvaret vill inte jag lägga på säkerhetsföretagen innan man har fått en chans att få en utbildning i det här, säger Björn Ericsson.

Christel Grip, presschef på Swebus, är kritisk mot regeringens beslut.

– Ja, vi tycker att beslutet är förhastat, reglerna är oklara och de direktiv som vi har fått kring dokumentationen av det här är väldigt suddig. Det finns mycket av det här som hade kunnat göras bättre, säger Christel Grip, presschef på Swebus.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".