Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Fler konsumenter söker hjälp i tvister

Publicerat torsdag 7 januari 2016 kl 05.00
Ökningen för resor har varit extra stor
(1:49 min)
Tredelad bild. Mappar i en låda märkt pågående, Britta Ahnmé Kågerman och kuvert från ARN.
Britta Ahnmé Kågerman tror att ARN kommer att få mer att göra i år. Foto: Henrik Montgomery/TT, Magnus Hjalmarson Neideman/TT.

En kraftig ökning väntas under året av antalet ärenden till Allmänna reklamationsnämnden som prövar tvister mellan konsumenter och företag.

Redan i fjol nåddes en ny rekordnivå på över 12 000 ärenden, men nya lagar nu från årsskiftet kommer öka inflödet ytterligare.

– Ökning på reseavdelningen har varit extra stor, men även på allmänna avdelningen där vi prövar exempelvis frisörtjänster, flyttjänster och veterinärtjänster, säger nämndens chef Britta Ahnmé Kågerman.

Alltfler vill alltså få hjälp genom Allmänna reklamationsnämnden, ARN, att lösa olika tvister i samband med köp av varor och tjänster. Sedan 2009 har antalet gått upp med 25 procent.

Men Britta Ahnmé Kågerman tror antalet i år mycket väl kan bli över 14 000 då nämnden från nyår inte bara ska pröva fler typer än hittills av tvister som exempelvis om värmepumpar och lotterier. Som konsument får man också längre tid på sig att skicka in en anmälan, och reklamationsnämnden ska dessutom från och med i år även pröva tvister om lägre belopp än hittills.

– De värdegränser som sänks är framför allt på rese- och elektronikavdelningen där vi väntar oss få ganska många fler tvister. Där har värdegränsen sänkts från 1 000 kronor till 500 kronor.

Nämndens beslut förblir dock bara rekommendationer, men är ändå något som företagen ändå brukar följa.

– Kraften är ju "bad will" om inte nämndens rekommendationer följs. Och konsumenterna blir mer och mer medvetna. De ringer hit och kontrollerar om det finns anmälningar. Och därför är det viktigt för företaget att de i konkurrensen inte har för många anmälningar eller helst inga alls.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".