Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

CSN skickade tusentals personuppgifter till fel adress

Publicerat onsdag 6 januari 2016 kl 15.41
CSN: Vi ser det som ett stort misslyckande
(1:08 min)
Bild på CSN:s hemsida.
CSN:s hemsida. Foto: Sveriges Radio

En ny elektronisk tjänst ligger bakom att Centrala studiestödsnämnden, CSN, skickat tusentals personuppgifter till fel adresser.

Felet skedde i natt när drygt 2 500 personers så kallade ”beslut” från CSN skickades till andra adresser än de som besluten rörde.

CSN har nyligen börjat använda tjänsten ”mina meddelanden” för att nå ut till sina kunder. I natt skedde ett fel i den tjänsten vilket medförde att ungefär 2 700 beslut skickades till fel personer.

Felet upptäcktes snabbt och de som fick fel beslut skickade till sig har blivit kontaktade av CSN men myndigheten har fortfarande inte koll på vilken sorts uppgifter som utskicken innehåller.

Enligt Klas Elfving jobbar CSN nu med att säkerställa att misstaget inte sker igen. Till Ekot säger han att man kan jämföra felet med att ”brevbäraren lagt breven i fel låda”.

– Vi ser det som ett stort misslyckande. Vi måste titta över våra rutiner noggrant, säger Klas Elfving, pressekreterare på CSN.

Hur bedömer du risken för att någon kan använda uppgifterna för id-kapning?

– Det kan vi inte uttala oss om i det här läget men det är självklart så att det inte är bra att sådana här uppgifter hamnar fel.

Vilka åtgärder kan ni vidta om det blir problem med uppgifterna nu när dom är ute?

– Vi analyserar uppgifterna nu. Först efter det kan vi besluta om eventuella åtgärder.

Men ni följer upp det?

– Ja.

Totalt har CSN två miljoner kunder och de beslut som skickats ut till 2 700 av dessa är gamla beslut enligt Klas Elfving. Aftonbladet rapporterade tidigare idag att flera läsare hört av sig och varit oroliga för att känsliga uppgifter kan ha hamnat fel.

Känner du dig trygg med att detta inte kommer upprepas?

– Vi känner oss trygga med att hela det stora utskicket av besked om studielån kommer att gå smärtfritt, säger Elfving till Ekot.

– Vi har inga tendenser på att våra kunder inte ska få årsbesked på ett vanligt sätt.

Även om det inte leder till id-kapningar eller liknande kanske någon känner olust inför risken att hans eller hennes uppgifter hamnat andra händer. Vilket är beskedet till dom i så fall?

– Vi beklagar för det första att detta har hänt. Det vi kan uppmana kunderna är att kontakta oss.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".