Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kallaste januaritemperaturen sedan 1999

Uppdaterat torsdag 7 januari 2016 kl 15.48
Publicerat torsdag 7 januari 2016 kl 09.49
"Jag har gott om underhudsfett"
(1:42 min)
Is och snö på tåglok. Foto: Tomas Oneborg/Scanpix.
Foto: Tomas Oneborg/Scanpix.

Kylan har kopplat greppet om landet, med inställda tåg och bussar i norr som resultat. I Naimakka, nära finska gränsen, uppmättes den lägsta januaritemperaturen sedan 1999 i natt: Minus 42,9 grader.

Minus fyrtio grader har termometern visat på flera håll i mellersta och nordligaste Lappland. Men även ner över södra Norrland har det varit 28-30 minus.

Det kalla vädret har haft viss effekt på samhällsfunktionerna. SJ har som princip att inte köra tåg vid temperaturer under minus 35 och har därför ställt in all tågtrafik norr om Boden. Norrtåg ställer in sina tåg på sträckorna Luleå-Kiruna, Umeå-Lycksele och Umeå-Luleå.

– Om man är resenär måste man kolla sin operatörs hemsida och se vad de skriver där. Med de minusgraderna vi har nu är det för kallt helt enkelt. Händer det något med ett tåg som blir stående någonstans, då blir det snabbt farligt, säger Lars Hedström, pressansvarig vid Trafikverket region norr.

Även fem av Länstrafiken Norrbottens busslinjer är inställda. Det gäller framför allt i Gällivare och Jokkmokk.

– Kustbussarna går som vanligt, men i inlandet – Jokkmokk- Gällivareområdet - där har det varit neråt 40 minusgrader och där har vi ställt in trafiken under morgonen, säger Kenneth Johansson, vd på Länstrafiken.

– Till Exempel linje 44, Luleå-Jokkmokk- Gällivare, den kommer nog vara inställd hela dagen med tanke på hur vädret ser ut för tillfället.

Tekniska Verken i Kiruna meddelar att man ställer in sophämtningen i kommunens östra delar tills vidare, på grund av extrem kyla. TT rapporterar också att räddningstjänsten i Borås hade problem med släckningen av en brand på en vind i ett flerfamiljshus under morgonen, eftersom vattnet i en av deras tankbilar har frusit.

Statoil beslutade under dagen om att ta bort rapsoljan ur sin diesel, eftersom den bara klarar runt minus trettio. Och i Värmland slogs hela 22 nya biobränsledrivna länsbussar ut av kylan.

P4 Västerbottens reporter Örjan Holmberg valde att jobba hemifrån villan i lilla Vormsele, efter att temperaturen passerat minus 35. Men han vågade sig ut på en liten promenad i kylan.

– Jag gick ner till älvstranden nyss. 500 meter upp efter älven finns en fors och jag ser hur det ångar från den när vattnet fryser till. Solen har precis stigit upp över horisonten och då blir det som guldfärgat. Det är faktiskt väldigt vackert. En värld av vitt och guld, säger han.

Han är inte rädd för att gå ut i kylan, men vill helst inte köra bil när det är så kallt.

– När man kommer ner till sådana här temperaturer blir styrningen, kopplingen och bromsen liksom stela i bilen, och så kan man kan få ispropp, säger han.

Men för många som jobbar utomhus är det bistra tider. Det finns ingen generell gräns för när det är för kallt för att arbeta, det är upp till arbetsgivaren att göra en riskanalys, rapporterar P4 Gävleborg. Och i 20 minusgrader, på ett husbygge i Örebro, gjorde Erik Angelsten sin första arbetsdag efter semestern.

– Jag kom hem från Kap verde igår så det är 50 graders skillnad, säger han och skrattar.

– Men det är skönt. Jag har skoteroverall och rejält med underhudsfett så det ska nog gå bra.

Hur kallt är det hos er? Maila gärna och berätta, eller skicka en bild till nyhetswebben@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".