Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Förundersökning mot VW har inletts

Uppdaterat tisdag 12 januari 2016 kl 13.07
Publicerat tisdag 12 januari 2016 kl 10.56
Chefsåklagare Alf Johansson vid Riksenheten mot korruption
(0:28 min)
Volkswagen-logga på tak i Wolfsburg, Tyskland
Volkswagen i Wolfsburg, Tyskland. Foto: AP

Riksenheten mot korruption har inlett en förundersökning om bland annat grovt bedrägeri mot Volkswagen (VW), skriver riksenheten mot korruption i ett pressmeddelande.

Chefsåklagare Alf Johansson vid Riksenheten mot korruption har i dag inlett förundersökning om grovt bedrägeri och brukande av osann urkund, grovt brott, skriver myndigheten.

Till Ekot säger Alf Johansson att fordon har inregistrerats på osanna underlag i Sverige.

– Vi vet att det mesta förefaller ha sin uppgångstid i Tyskland men det finns effekter i Sverige. Fordonen  har uppenbarligen inregistrerats i Sverige på osanna underlag och osanna förutsättningar.

En förtegasbot kan bli aktuellt menar Johansson vidare.

– Det finns anledning att se om det finns behov av lagföring av någon eller några i Sverige. Om det finns förutsättningar för företagsbot.

Det är avgasskandalen som ligger bakom ärendet.

"I media, från svenska och utländska myndigheter samt från VW-koncernen har framkommit uppgifter om att personbilar tillverkade inom VW-koncernen försetts med manipulationsanordningar för att enbart i testmiljö visa utsläppsvärden avseende kväveoxider som underskrider gränsvärdena för EU-typgodkännande." står det i pressmeddelandet.

Utredningen kan leda till att Volkswagen kan få betala företagsbot. Svenska Volkswagen har uppgett att man ska samarbeta "fullt ut" i brottsutredningen.

Chefsåklagare Alf Johansson har under hösten hållit på med en så kallad förutredning, för att komma fram till om en formell förundersökning ska inledas.

– Det är ingen konkret detalj som har avgjort, det är snarare mängden av information som gjort att jag kommit fram till att det finns anledning att göra en undersökning även i Sverige, säger Alf Johansson till TT.

Volkswagen-affären i åtta punkter

  • I september 2015 avslöjade USA:s miljömyndighet att VW fuskat med utsläppstester för att klara sig under kraven för tillåtna utsläpp.
  • Med hjälp av manipulerad mjukvara i flera bilmodeller framstod det som att bilarna släppte ut mindre mängder skadliga ämnen än vad de egentligen gjorde.
  • Enligt VW har över 11 miljoner dieselbilar runt om i världen manipulerats. Även märkena AUDI, Skoda och Seat berörs av fusket.
  • I Sverige handlar det om drygt 220 000 bilar.
  • VW har lovat att åtgärda samtliga bilar utan att köregenskaperna ska påverkas. Det är oklart exakt hur det ska gå till tekniskt.
  • Amerikanska justitiedepartementet har stämt VW för brott mot landets miljölagstiftning. Det kan innebära straffavgifter på flera hundra miljarder dollar.
  • Enligt tidningen Süddeutsche Zeitung räknar VW med att tvingas köpa tillbaka 115 000 bilar i USA.
  • I Sverige ska VW börja åtgärda manipulerade bilar i slutet av januari 2016. Konsumentorganisationen Motormännen har krävt att svenska kunder ska behandlas på samma vis som de amerikanska.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".