Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Nu ska störningarna i tågtrafiken bli färre

Publicerat onsdag 13 januari 2016 kl 17.42
Trafikverket: Resenärerna kommer märka det
(1:29 min)
Foto: Pontus Lundahl / TT
Foto: Pontus Lundahl / TT

Trafikstörningarna i hela det svenska järnvägsnätet ska bli färre och underhållsarbetet bättre.

Trafikverket ska schemalägga allt underhåll i vad man kallar ”servicefönster”, vilket innebär att banarbeten ska genomförs på särskilda tider då tågen får stå stilla.

På sikt ska det leda till en mer tillförlitlig tågtrafik, enligt Lars Brunsson, som är nationell planeringschef på Trafikverket. De som kör tågtrafik ska veta när det är avbrott i förväg.

– Ja, vi vill underlätta för både operatörerna och entreprenörerna genom att skapa god framförhållning. Operatörerna ska veta när vi stänger av, det ska inte bli några överraskningar för dem. Det har varit litet för mycket av överraskande avstängningar senaste åren. Det vill vi komma bort i från, säger han. 

Brunsson fortsätter: 

– Och samma gäller för entreprenörerna, de ska veta när de tillträder ett kontrakt vilka tider de har att tillgå.  De behöver inte vara oroliga för att de inte kommer ut i spåren. Det har vi haft problem med också.

Trafikverket startade med planerade tågstopp för underhållsarbete redan i höstas, då på delar av Norra stambanan. Något som väckte kritik från Region Gävleborg där man ansåg att tågstoppen påverkade lokalsamhället. 

Men nu ska så kallade servicefönster införas över hela det svenska järnvägsnätet fram till år 2022. Det berör såväl person- som godstrafik och enspårs- liksom flerspårssträckor. 

Enligt Trafikverkets ökar kravet på underhåll, och med en regelbunden schemaläggning så leder det på sikt till färre avbrott och störningar - vilket istället ska gynna den som reser med tåg

– Ja, på lång sikt. För vi kommer att få färre fel i anläggningen helt enkelt. Och de avstängningar vi gör är planerade i så pass lång tid i förväg så att de som kör tågen kan annonsera det i god tid. Rimligtvis så är det inbyggt i tidtabellen från början, så man märker inte ens någon skillnad i tidtabellen, säger , säger Lars Brunsson. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".