Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Konsumenter varnas för tre nya bolag

Publicerat lördag 2 april 2016 kl 12.30
Konsumentverket: Kunderna har fastnat i avtal
(2:03 min)
En kvinna talar i telefon.
Foto: Fredrik Sandberg/TT

Konsumentverket för upp två telefonbolag och ett elbolag på sin varningslista över företag man ska se upp med. Enligt Konsumentverket blir kunderna pålurade avtal de inte vill ha. Men ett av bolagen slår tillbaka och hotar med stämning.

Svenska Elbolaget och Svenska Telebolaget säljer telefoni och el via telefon. Och enligt Konsumentverket lurar de på kunderna avtal.

– Man har sålt saker via telefon. Kunderna har utan att ha förstått det fastnat i avtal som de aldrig avsett att skaffa sig, säger Cecilia Tisell, vikarierande generaldirektör på Konsumentverket.

Både Svenska Elbolaget och Svenska Telebolaget hänvisar till e-post när Ekot vill ställa frågor. Men det kommer aldrig något svar på våra frågor.

Svarar gör däremot Carl Söderström, vd på Nytel.

– Vi ställer oss otroligt frågande till det här. Vi har löst våra kundärenden och de är fortfarande kunder hos oss.

På Konsumentverkets begäran är bolagets banktillgångar frysta i väntan på ett utslag i tingsrätten som ska ta ställning till om Nytel agerat felaktigt.

– Om vi frias så väntar en saftig stämning mot Konsumentverket, säger Carl Söderström.

– Om det är någon företagare som undrar varför de är på listan är de välkomna att höra av sig till oss, svarar Cecilia Tisell på Konsumentverket.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".