Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Dåliga bromsar på elcyklar

Publicerat lördag 2 april 2016 kl 13.38
Arbetsmiljöverket: Vi måste titta närmare på det här
(1:47 min)
Kvinna cyklar på elcykel.
Foto: Anders Wiklund / TT

Bromsarna på fem av sex elcyklar som kontrollerats håller inte måttet.

En elcykel går för snabbt för att ens räknas som cykel, visar en undersökning gjord av Testfakta.

Att använda produkter som inte håller måttet, är allvarligt anser Karin Sundh-Nygård som är enhetschef på avdelningen för regler på Arbetsmiljöverket. 

– Det är allvarligt. Man ska inte använda produkter som inte håller måttet, säger Karin Sundh-Nygård.

Elcykeln är både tyngre och snabbare än vanliga cyklar, men bromsarna är ofta vanliga cykelbromsar som inte anpassats efter det. Det är i alla fall testlaboratoriets förklaring till att så många av elcyklarna underkänns.

De underkända cyklarna är de billigare modellerna av elcyklar som säljs i Sverige, som undersökts av företaget Testfakta, och som GP och DN rapporterat om.

Elcykeln har blivit allt populärare de senaste åren. Var tjugonde cykel som såldes förra året var en elcykel, enligt Cykelbranschen.

Det är hög tid att ta tag i säkerhetsfrågan, tycker Karin Sundh-Nygård från Arbetsmiljöverket.

– Vi måste titta närmare på det här och se vad som behöver göras. Tillsammans med Transportstyrelsen ska vi titta på den lagstiftning och standard som finns, säger hon.

För helt lätt är det inte. Arbetsmiljöverket delar tillsynsansvaret med Transportstyrelsen och de har flera olika regelverk att förhålla sig till, det mesta är dessutom grundat i EU-gemensamma regler.

Transportstyrelsen kan i dag inte svara på exakt hur reglerna ser ut, men säger att man ska återkomma.

Förutom att flera bromsar underkändes, tålde flera av cyklarna inte vatten. En elcykel fortsatta att ge motorkraft ända upp i 30 kilometer i timmen, trots att maxgränsen är 25 kilometer i timmen. Annars ska den klassas som en moped.

För den som har en elcykel är det just hastigheten Karin Sundh-Nygård tycker att man ska tänka på.

– Om man misstänker att den inte håller måtten och ändå vill använda cykeln får man vara noga med att inte köra för fort, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".