Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Skolverket: Ge dator till alla grundskoleelever

Publicerat tisdag 5 april 2016 kl 17.09
Elev: Det förenklar sättet vi lär oss på
(1:40 min)
Tre elever på Sjöstadsskolan.
Eleverna i Sjöstadsskolan i Stockholm, från vänster, Alexandra Magnusson, Tyra Samenius och Johan Stoyanov. Foto: Bengt Hansell/Sveriges Radio.

Skolverket föreslår idag att alla elever i grundskolan ska få tillgång till varsin dator eller surfplatta, för att nå kompetens i IT-samhället.

– Jag tycker att det är jättebra! Det förenklar sättet vi lär oss på, det blir enklare att hitta information, skriva ned anteckningar och förbereda oss för prov och så vidare, säger Johan Stoyanov, som går i nionde klass på Sjöstadsskolan i Stockholm.

– Jag tycker att det är bra om det finns tillgång till datorer hela tiden eftersom det finns så mycket man kan göra hemma och i skolan och på alla lektioner, tycker Tyra Samenius. 

Just niondeklassarna på Sjöstadsskolan har redan varsin skoldator. Men tillgången på datorer och hur de används skiljer sig mycket mellan olika skolor.

I grundskolan är datorsalar med lånedatorer vanliga.

Men det räcker inte. Inom tre år behöver alla elever i grundskolan ha tillgång till en egen dator eller surfplatta, enligt Skolverkets förslag till IT-strategi idag. 

– På sikt tror vi faktiskt att det är nödvändigt eftersom det kommer att vara så viktigt för elevernas framtid att de behärskar kunskap som man behöver i ett IT-tätt samhälle, säger Anna Ekström, Skolverkets chef.

Skolverkets vision är att 2022 ska alla elever i skolan få en digital kompetens. För det fordras också att lärarna ges kompetensutveckling, enligt Skolverkets strategi.

Niondeklassarna Tyra Samenius och Alexandra Magnusson håller med och säger att ibland får de hjälpa lärarna.

– Det händer ofta i klassrummet att eleverna kan mer än vad lärarna kan och vi får gå fram och hjälpa lärarna och förklara för dem hur de ska göra, säger Tyra Samenius. 

Är det så, det är inte en myt, bara?

– Nej, det är faktiskt så, säger hon. 

Alexandra Magnusson som står bredvid, nickar instämmande.

– Ja, det är ju sant, ibland har vi fått sitta där en halvtimme om ingen av eleverna kan, så får de hämta specialpedagogen långt, långt borta och ingen vet riktigt vad vi håller på med. Så det skulle nog behövs lite mer undervisning för lärarna så att man kan få igång programmen också, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".