Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Strejk hotar skärgårdstrafik

Publicerat måndag 11 april 2016 kl 16.09
"Vi står väldigt långt från varandra"
(1:39 min)
En liten stuga i Stockholms skärgård. Foto: Hasse Holmberg/Scanpix.
Foto: Hasse Holmberg/Scanpix.

Öbor i Göteborgs och Stockholms skärgård kommer drabbas av den strejk som troligen inleds i natt. Facket Sjöbefälsföreningen och arbetsgivarna hos Almega verkar inte kunna komma överens om nytt avtal.

– Vi står väldigt långt från varandra. De yrkanden som ligger från Sjöbefälsföreningen kan medföra kostnadsökningar på uppemot 10 procent för branschen, säger Almegas förhandlingschef Patrik Eidfelt.

– Det är helt galna siffror, dundrar vd:n för sjöbefälsföreningen, Mats Jäderland. Han menar att fackens krav kan leda till kostnadsökningar på max 2,5 procent.

Med bara timmar kvar till en hotande strejk är alltså fack och arbetsgivare inte ens överens om hur man ska räkna.

Parterna är också djupt oeniga om vilket lönesystem som ska gälla. Arbetsgivarna vill ha mer av individuell lönesättning för sjöbefälen, facket vill däremot ha de äldre tarifflönerna där lönenivåerna styrs av antalet år i yrket.

– Det är väldigt transparent. Dessutom är det en garanti för att det är lika lön för kvinnor som för män, och det kan man inte nog understryka vikten av i en mansdominerad bransch, säger Mats Jäderland.

Enligt sjöbefälsföreningen kommer den hotande strejken från midnatt bara ge begränsade effekter för färjeresenärer. Men Patrik Eidfelt på Almega håller inte riktigt med.

– Dels kommer närtrafiken runt Stockholm, med Djurgårdsfärjorna, sluta gå. Sedan är det också så att vi har öar i Stockholms norra skärgård, till exempel Gräskö, Norröra och Söderöra, där man i praktiken kommer bli isolerad från fastlandet. Det gäller allt från skolskjuts till vanlig förbindelse med samhällsverksamhet, säger Almegas förhandlingschef.

– Sedan är det begränsningar i södra skärgården, mot Utö. I Göteborg är det också så att trafiken begränsas kraftigt.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".