Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Var fjärde detaljhandelsbutik riskerar slås ut

Publicerat lördag 16 april 2016 kl 05.00
Tobakshandlare: Det blir ingenting kvar
(1:55 min)
Butik och en kassa med pengar.
Om man undantar livsmedelsaffärer så går en fjärdedel av alla butiker med förlust, i snitt med drygt två procent. Foto: TT

Var fjärde detaljhandelsbutik i Sverige går så dåligt att den riskerar att slås ut. Det handlar om 15 000 av totalt 60 000 butiker i Sverige, det visar siffror från Svensk handel.

– Vi ser en rejäl strukturomvandling i handeln nu, där många slås ut men där också många nya startar. Så det är inte bara dystert, det är en spännande förändring vi ser, Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel.

Men lite dystert ser det ut. Om man undantar livsmedelsaffärer så går en fjärdedel av alla butiker med förlust, i snitt med drygt två procent.

Lika illa är det med avkastningen på kapitalet. I en fjärdedel av butikerna ligger den på minus 25 procent för. Det betyder att företaget dräneras på pengar år för år och riskerar konkurs.

– Ja, det är statistiken över detaljhandelsföretag och det är ju också anledningen till att handeln har näringslivets högsta konkursfrekvens. Det är väldigt många små som slås ut, säger Jonas Arnberg.

Rent generellt går handeln bra. Det är de små butikerna utanför kedjorna som har det svårt. Muhammed Alwan driver en tobaksbutik i Stockholms innerstad.

– Det går inte att jobba tolv timmar om dagen, och man går med förlust. Om jag säljer ett telefonkort, så får jag två kronor och sen skatt på den. Folk kommer och köper en tidning för 20 kronor, då får jag två kronor.  Köper de ett paket cigg för 60, det blir 6 kronor. Det blir ingenting kvar, säger han.

Jonas Arnberg instämmer i att kraven blir allt högre för de som ska överleva i butiksbranschen.

– Det du behöver för att lyckas som ny, det är att lyckas leverera ett bra pris. Eller vara väldigt nischad, eller ha en väldig kunskap. Det är svårare i dag. Det räcker inte bara med att ställa fram varorna och hoppas på att kunderna ska komma. Du måste anstränga dig mer, säger han.

Samtidigt växer e-handeln hela tiden.

– Möjligheterna att vara liten i dag är ju större än någonsin, samtidigt som utmaningarna är väldigt stora.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".