Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Byråkrati hindrar utländska lärare att arbeta i Sverige

Publicerat måndag 18 april 2016 kl 13.50
Ny utredning föreslår mer flexibilitet
(2:10 min)
skola-lärare-byråkrati
Foto: TT

Olika byråkratiska hinder gör det svårt för utländska lärare att arbeta i den svenska skolan, visar en statlig utredning idag, som föreslår mer flexibilitet när utländska lärarutbildningar ska värderas.

Ebba Östlin har utrett hur fler ska kunna bli lärare i de svenska skolorna.

– Det kanske inte är så spännande, men det är mycket trick, att skruva på systemet så att om man har en utländsk lärarutbildning ska man kunna få en svensk lärarlegitimation.

– Men då måste vi se till att det inte är så byråkratiskt utan att det faktiskt finns möjligheter att göra det här bättre än i dag, säger utredaren Ebba Östlin.

Några av hindren är att den nya svenska lärarexamen är väldigt detaljerad och att utländska examensarbeten poängsätts lägre än svenska, trots samma svårighetsgrad.

Ebba Östlin föreslog en ökad flexibilitet och generösare validering när det gäller asylsökande och nyanlända som jobbat som lärare i sina hemländer, eller som har en akademisk utbildning och behöver komplettera den.

Hon föreslår också att alla pensionerade lärare ska erbjudas att komma tillbaka och jobba i skolan, och hon tror att många kan nappa på det, särskilt om arbetsgivarna skräddarsyr anställningarna så att de blir attraktiva.

Men några särskilda bonusar eller morötter för pensionärslärarna, föreslår hon inte. Det kommer att fattas 90 000 lärare om tre år i Sverige.

Lärarbristen är allvarlig och går inte att klara, sa Ebba Östlin på en presskonferens, men hon tror att hennes förslag kan ge uppemot 6 000 utländska lärare inom några år.

Helene Hellmark Knutsson, minister för högre utbildning och forskning tycker att förslagen är bra, men att regeringen inte tänker sänka kraven på nya lärare.

– Att inte ta tillvara det här vore en riktig förlust för Sverige för vi behöver fler skickliga och kompetenta lärare i svensk skola, säger Helene Hellmark Knutsson.

Men kan det inte kännas orättvist om kraven är väldigt höga på svenskar som vill bli lärare, men inte så höga om man kommer från ett annat land?

– Det är därför det är viktigt att vi har lika höga krav och att det inte är särlösningar och vi behöver öppna för fler vägar också för de med annan svensk akademisk utbildning som har ämneskunskaperna men saknar pedagogisk utbildning, säger Helene Hellmark Knutsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".