Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Sociala medier gynnar reklambranschen

Publicerat tisdag 19 april 2016 kl 17.38
"Det har aldrig någonsin tidigare investerats så mycket"
(0:20 min)
Tjej är inne på Facebook på mobilen.
Foto: Paul Sakuma/Scanpix.

Tack vare en mycket stark konjunktur och den snabba utvecklingen hos sociala medier växer även reklammarknaden som aldrig förr.

Sverige har högkonjunktur och det märks på reklammarknaden, som växte mer än någonsin 2015.

Totalt omsatte branschen drygt 68 miljarder kronor, vilket är en ökning med nästan 2 procent jämfört med 2014.

Det visar nya siffror från branschorganisationen IRM.

Och allra snabbast växte annonseringen på sociala medier, som gick från cirka 500 miljoner till 800 miljoner, säger Madeleine Thor, vd för IRM.

– Det har aldrig någonsin tidigare investerats så mycket i reklam. Och just när det gäller sociala nätverk att det här är en kategori som växer väldigt snabbt och framför allt på mobilen och som tar andelar från andra på reklammarknaden. Så du har ju en snabb tillväxttakt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".