Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Marinen rustar till havs

Publicerat tisdag 3 maj 2016 kl 05.00
Restaurering och nedläggning
(2:09 min)
Korvetten HMS Stockholm patrullerar i Jungfrufjärden på måndagsmorgonen. Foto: Anders Wiklund/TT.
1 av 2
De marina sjöfartslederna ska rustas upp för 54 miljoner kronor. Här korvetten HMS Stockholm på patrull. Foto: Anders Wiklund/TT
Daniel Lindblad, Sjöfartsverket i Norrköping. Foto: Peter Weyde, SR
2 av 2
Daniel Lindblad på Sjöfartsverket i Norrköping där man arbetat med översynen av marinens sjöfartsleder. Foto: Peter Weyde

Försvarsmakten ska tillsammans med Sjöfartsverket rusta upp 100 militära sjöfartsleder utmed hela den svenska havskusten. 

Upprustningen sker från Strömstad på västkusten upp till Haparanda på ostkusten. Lederna används av den svenska marinen för att navigera snabbt till havs är numera hårt eftersatta. Det visar en inventering som Försvarsmakten genomfört.

Staffan Littorin är adjutant hos Marinchefen och har arbetat med översynen av försvarets sjöfarstleder.

– Vissa var välbehållna, andra var i princip helt raserade

Det är ett omfattande arbete som genomförs när 100 av militärens sjöfartsleder ska inventeras, iordningställas och framtidssäkras. Samtidigt som 300 sjöfartsleder ska skrotas. Underhållet av militärens leder till havs har inte varit prioriterade på decennier.

Och det var bland annat den alltmer avancerade tekniken i form av elektronisk navigering som fick Försvaret att ta beslut om vikten av upprustning.

– Vi kan tänka oss en situation där det blir högre konflikttemperatur än i fredstid och då är det väldigt lätt för en tänkbar motståndare att störa ut GPS- signalerna lokalt, och även globalt.

– Man kan stänga ned satelliterna vi navigerar efter helt och då står vi oss slätt, helt enkelt.

Därutöver kan renoverade optiska sjöfartsleder ge andra militära fördelar. Exempelvis genom att man inte behöver använda radarsystem som annars kan vara lätt för en fiende att spåra eller upptäcka.    

– Vi kan då smyga i de här lederna utan det syns och utan att vi avger någon elektronisk sändning.

 Det är Sjöfartsverket som har fått uppdraget på att genomföra arbetet till en kostnad av 54 miljoner kronor. Sex personer från myndigheten kommer att arbeta med upprustningen fram till år 2020. Ungefär lika många sysselsätts från Marinen. Daniel Lindblad är pressinformatör på Sjöfartsverket.

– En hel del av Försvarsmaktens leder har kommit till under 1900-talet och särskilt då inför upprustningen vid andra världskriget på 1940-talet och det gick väl i en hast.

– På senare år har underhållet inte varit så lysande. Då har man upptäckt att det funnits ett underhållsbehov och att man även har behov av att använda sig utav de här farlederna och med den här utmärkningen.

Daniel Lindblad på Sjöfartsverket är ense med marinen om de bestående fördelarna med klassisk sjönavigering i farleder till havs. 

 – Det är faktiskt så att optisk sjönavigering och då särskilt med fasta referenser, vilket detta handlar om, fortfarande är helt oslagbart till havs.

– Det är hjälpmedel som inte försvinner och som inte kan störas ut på något sätt. Det finns där, alltid, säger Daniel Lindblad.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".