Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Över 600 000 dieselbilar i Europa återkallas

Publicerat fredag 22 april 2016 kl 16.34
Avgasskandalen kring dieselbilar växer
(1:50 min)
En man står bredvid en bil vars koldioxidutsläpp står skrivet på sidan av fordonet.
En dieselbil från Volkswagen på en bilmässa 2015. Foto: Michael Probst/TT

Skandalen kring bilavgaser växer. Tyska biltillverkare uppmanas att återkalla 630 000 dieselbilar i Europa för att åtgärda alltför höga utsläpp av skadliga partiklar.

Den här gången berörs flera märken – utöver Volkswagen också Audi, Porsche, Mercedes och Opel.

De berörda bilmodellerna har i undersökningar visat sig släppa ut omotiverat stora mängder hälsoskadliga kväveoxidpartiklar vid lägre utomhustemperaturer. Avgasreningssystemet i bilarna är inställt så att vissa filter stängs av när det blir kallare än tio plusgrader. Det är visserligen tillåtet enligt EU:s riktlinjer men bara om det finns risk för olyckor eller motorskador.

Men kraven för undantag var inte tydligt uppfyllda i de undersökta bilmodellerna, enligt den tyske trafikministern.

– I hälften av de 53 modellerna som har undersökts fanns tveksamheter om det var motiverat att installera ett så kallat temperaturfönster, sa trafikminister Alexander Dobrindt när han i eftermiddags presenterade testresultaten.

Det var efter avslöjandena om Volkswagens omfattande fusk med avgasutsläpp i höstas som den tyska trafiksäkerhetsmyndigheten fick i uppdrag att undersöka även övriga bilar med dieselmotorer. Testerna utfördes i både i laboratoriemiljö och under verkliga körförhållanden, och visade betydande skillnader vid olika temperaturer.

De tyska biltillverkarna har gått med på att återkalla de 630 000 bilar som sålts i Europa för att korrigera styrsystemen för avgasrening.

Däremot var inga andra modeller än Volkswagens utrustade med den programvara som avsiktligt manipulerar avgassystemet så att det visar på mindre utsläpp i testmiljö.

Från Volkswagens huvudkontor i Wolfsburg kom samtidigt uppgifter om att biltillverkaren till följd av avgasfusket gör den största förlusten företagets historia, motsvarande 40 miljarder kronor.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".