Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

"Bonus malus" för bilägare på gång

Publicerat fredag 29 april 2016 kl 09.43
Styr in på att gynna elbilar
(1:42 min)
Eco Dynamics, miljöklassad diesel som släpper ut 117 gram koldioxid per kilometer. Foto: Henrik Montgomery/TT.
Eco Dynamics, miljöklassad diesel som släpper ut 117 gram koldioxid per kilometer. Foto: Henrik Montgomery/TT.

Regeringen vill att bilar med högt utsläpp av koldioxid ska beskattas högre, medan bilar med lägre utsläpp ska få en bonus vid inköpstillfället. Systemet kallas bonus–malus.

Enligt ett utredningsbetänkande som i dag lämnades till regeringen föreslås att detta ska införas för personbilar, lätta lastbilar och lätta bussar från år 2018 . Supermiljöbilpremien ersätts med en supermiljöbilsbonus på max 60 000 kronor för bilar med noll utsläpp av koldioxid. Bonusen trappas ned stegvis till 35 000 kronor för bilar som max släpper ut 50 g koldioxid per kilometer. 

Malusdelen innebär att fordonsskatten höjs mer de tre första åren för bilar med högre utsläpp. De fordon som släpper ut mer än 95 g per km, ska  de tre första åren i trafik belastas med avgift på 80 kr/g CO2 , därefter 22 kr/gram

"Bonus–malus-systemet kan därmed komplettera de mer generellt verkande drivmedelsskatterna och bidra till att minska transportsektorns oljeberoende och klimatpåverkan", skriver finansdepartementet i ett pressmeddelande.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".