Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Mobiloperatörer under lupp om kreditprövningar

Publicerat måndag 2 maj 2016 kl 06.30
Det kostar konsumenterna om de blir överskuldsatta
(1:56 min)
En person håller i en mobiltelefon.
Brister i kreditprövningar är ett generellt problem i handeln. Foto: Erik Nylander/TT

Konsumentverket för nu en dialog med stora mobiloperatörer för att de ska göra noggrannare kreditprövningar på sina kunder. Bara hittills i år har Kronofogden tagit emot över 40 000 ärenden om obetalda skulder som gäller telekomtjänster till privatpersoner.

Problemet är välkänt, privatpersoner vill köpa varor på kredit, företaget gör en kreditupplysning, men den är ofta inte tillräcklig som underlag för om kunden verkligen har råd att köpa varan.

Det som då behövs, och i vissa fall även krävs enligt lag, är inte sällan en rejäl kreditprövning med en fullständigare bild av kundens ekonomi säger Anna Hult, jurist vid Konsumentverket.

– De bryter mot lagen genom att inte kreditpröva konsumenter om de exempelvis får delbetala köp av en mobiltelefon under längre tid än tre månader.

Men en sådan kreditprövning kan ta dyrbar tid från försäljarna.

– Det kan innebära att man får be konsumenten om den senaste lönespecifikationen eller om ett anställningsintyg. Och då får det ta lite längre tid.

Men det kostar bolagen pengar?

– Ja, men det kostar konsumenterna pengar om de blir överskuldsatta, säger Anna Hult.

Brister i kreditprövningar är ett generellt problem i handeln. Företaget H&M dömdes av förvaltningsrätten tidigare i år att betala sex miljoner kronor för bristande kreditprövning av sina kunder.

Den domen har dock i likhet med andra överklagats och Konsumentverket efterfrågar tydligare praxis för hur noggranna kontrollerna egentligen ska vara.

En ny konsumentkreditlag 2011 skärpte kraven, men handlarna har ännu inte anpassat sina kreditprövningar efter den säger Anna Hult, och senast direkt efter sommaren kommer Konsumentverket kontrollera vad just mobiloperatörerna gjort för att skärpa kreditprövningarna av sina kunder.

– Lagstiftningen blev tydligast i samband med nya konsumentkreditlagen. Dessförinnan tyckte man kreditupplysning var tillräckligt, och därefter har man inte ändrat sina rutiner, säger Anna Hult.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".