Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Brottsförebyggande rådet: Så infiltreras företag av kriminella

Publicerat fredag 29 april 2016 kl 16.03
Nästlar sig in genom utpressning och insiders
(1:46 min)
På Institutet mot mutor har samtalen från oroade företagare ökat de senaste åren.
På Institutet mot mutor har samtalen från oroade företagare ökat de senaste åren. Foto: TT

Möjligheten att komma över stora summor pengar lockar organiserade brottslingar att ta sig in i företag. Nu har Brottsförebyggande rådet studerat hur infiltrationen går till. Näringslivsföreträdare varnar nu för att brottslingarna gynnas av en tystnadskultur i företagsvärlden.

– Ett företag ger helt andra möjligheter om man vill till exempel köpa varor på kredit, ta lån, utgöra en fasad för att låna andra genom olika fakturautskick och andra bedrägerier. Så företag kan användas som en plattform för brott och utnyttjas för brott, säger Lars Korsell som är forsknings- och utredningsråd vid Brottsförebyggande rådet.

Med färre kontakter i omlopp och med möjligheter att komma över exempelvis ROT- och RUT-avdrag, assistansersättningar och olika bidrag har intresset för att ta sig in i företag ökat bland organiserade brottslingar, enligt Brottsförebyggande rådet.

Kriminella infiltrerar företagsvärlden delvis på laglig väg, genom att bilda eller köpa bolag. Men man nästlar sig också in genom bolagskapning, där man med falska handlingar till Bolagsverket sätter in nya styrelsemedlemmar, genom utpressning och genom insiders.

På Institutet mot mutor har samtalen från oroade företagare ökat de senaste åren, säger generalsekreterare Helena Sundén.

– Det är alltifrån att man har upptäckt att man har en anställd som har en kriminell koppling till att man har känslan av att någon av tjänstemännen i organisationen blir utsatt för någon typ av påtryckningar. Helt plötsligt fattar man beslut på ett helt annat sätt än tidigare, men det är ingenting man kan ta på, för det är så känsligt att det är ingen som vill berätta om det, säger hon. 

Ett sätt att minska infiltrationen av företag är att göra företagare mer vaksamma, menar Brottsförebyggande rådet.

Men då behövs ändring inom näringslivet. Där skyggar man för att prata om problemen, menar Andreas Åström, kommunikationschef vid Stockholms handelskammare.

– Jag tror att det är på det sättet att man inte vill att varumärket ska förknippas med eventuella problem med infiltration. Därför tror jag man undviker att prata om den här problematiken.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".