Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Svidande kritik mot betygssystemet i ny rapport

Publicerat måndag 2 maj 2016 kl 15.32
Twitterstorm mot nya betygen
(1:54 min)
Pisa, klassrum, skola
Foto: Fredrik Sandberg/TT

Skolverket föreslår nu flera förändringar av det hårt kritiserade betygssystemet som infördes för några år sedan.

Den sexgradiga skalan, A till F, anses vara bra.

Men enkäter visar att en majoritet av lärarna tycker att det blir orättvist med konstruktionen att varje ämne är indelat i sex olika delar – och att betyget bara kan bli ett steg bättre än den svagaste delen.

En elev som exempelvis har A i fem delar av idrott och hälsa kan bara få D i slutbetyg om hen bara klarar godkänt, E, i orientering.

Eleverna upplever att enstaka svaga prestationer avgör slutbetyget.

För några år sedan blev det också en våldsam proteststorm på Twitter under hashtagen #Björklundsskola där över femtusen elever under en enda dag kritiserade betygssystemet.

Skolverket vill nu att lärarna ska kunna använda en generösare tolkning elevernas kunskaper. Kan de allt viktigt i ämnet så ska betyget kunna bli bättre än den allra svagaste länken.

Skolverket vill också se att en elev som med råge klarar kraven för C och även klarar delar av A-nivån ska kunna få betyget B. Som reglerna är skrivna i dag måste eleven klara merparten av A-nivån.

Den skrivningen mjukas upp och lärarna får större utrymme att sätta B i stället för C och D i stället för E.

En del av det här kan Skolverket genomföra och tillämpa redan till vårens betyg – andra delar måste utredas och beslutas av regeringen.

Fler än hälften av lärarna tycker att kunskapskraven är otydliga.

Det är för svårt att tolka värdeorden som skiljer de olika betygsstegen åt.
Det betyder att lärarna i sin tur får svårt att berätta för eleverna vad de ska ha för kunskaper för att få ett visst betyg.

Skolverket föreslår också att det ska införas fler underkänt betyg.

I dag finns bara ett, F, och det ger 0 poäng i meritvärde.

Ett annat underkänt betyg där eleven kan visa att den har vissa kunskaper, och ger till exempel 5 poäng i meritvärde, kan motivera elever att jobba hårdare istället för att ge upp, enligt Skolverket.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".