Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Polisens nykterhetskontroller har nästan halverats på två år

Publicerat onsdag 11 maj 2016 kl 11.54
Trafikpolisen: Stor andel som dör i olyckor är alkoholpåverkade
(2:18 min)
Daniel Pettersson, processledare trafik vid polisregion Nord, verksam i Norrbottens län
1 av 3
Daniel Pettersson, processledare trafik vid polisregion Nord, verksam i Norrbottens län Foto: Maria Repitsch
Lena Tysk, chef för utvecklingscentrum Mitt och nationellt ansvarig för trafikpolisen
2 av 3
Lena Tysk, chef för utvecklingscentrum Mitt och nationellt ansvarig för trafikpolisen Foto: Maria Repitsch
Anna Johansson Infrastrukturminister
3 av 3
Infrastrukturminister Anna Johansson (S) Foto: Maria Repitsch

Polisens nykterhetskontroller har nästan halverats på två år. En av orsakerna är att trafikpoliserna till antalet har blivit färre.

I Norrbottens län exempelvis betyder det att många mil bilväg där förare många gånger kan köra i höga hastigheter sällan stoppas av polis.

Daniel Pettersson har 16 års yrkeserfarenhet som trafikpolis i Norrbottens län. I hans län har trafikpoliserna minskat från 25 till åtta poliser. Han arbetar i dag som processledare för trafikpolisen i region Nord. Här är kritisk och bekymrad över utvecklingen. 

– Jag kommer från en region som har väldigt stora avstånd. Det är klart det blir ganska mycket vägar som kommer att vara oövervakade. Med färre trafikpoliser blir konsekvenserna färre nykterhetskontroller. Vi har ju i princip halverat dem på några år, säger Daniel Petterson, processledare för trafikpolisen i region Nord.

Slumpmässiga kontroller har stor preventiv effekt, menar Petterson.

-- Vi vet att en stor mängd slumpmässiga kontroller har en stor preventiv effekt. Jag skulle gärna se att vi utförde fler kontroller av att förare är nyktra när de kör bil.

Varför det?

– En väldigt stor andel av dem som dör i trafikolyckor är alkoholpåverkade, säger Daniel Pettersson.

Under förra året omkom 75 personer i alkohol- eller drogrelaterade olyckor. Samtidigt har polisens alkoholkontroller minskat.

På två år har kontrollerna minskat med drygt 40 procent, från knappt 2,3 miljoner kontroller 2013 till drygt 1,3 miljoner kontroller under året 2015.

Att döma av polisens statistik från första kvartalet i år så fortsätter kontrollerna att minska.

Om polisen skulle öka sina drog- och nykterhetskontroller garanterar det inte att ingen skulle dö i en trafikolycka. Men det finns en stor enighet inom polis trafikmyndigheter om att fysiska trafikkontroller har en avskräckande effekt på att förare undviker att chansa att köra påverkade om det finns en risk att bli ertappad i en poliskontroll.

Lena Tysk, chef för utvecklingscentrum Mitt och nationellt ansvarig för trafikpolisen, säger att polisens arbete har många brister och att man ibland står på fel vägar för att få ned dödligheten i trafiken

Lena Tysk, chef för utvecklingscentrum Mitt och nationellt ansvarig för trafikpolisen, säger att polisens arbete har många brister och att man ibland står på fel vägar för att få ned dödligheten i trafiken.

– Ja det gör vi. Vi har inte renodlat metoderna och det är den låga medelhastigheten vi ska sänka. Det är de som kör fem, tio kilometer för fort. Det är bland dem som vi minskar skadade och döda i trafiken. Det ger verkan på nollvisionen, säger Lena Tysk.

En bättre strategi för trafikpolisen kommer det inte att komma förens tidigast till årsskiftet säger Lena Tysk nationellt ansvar för trafikpolisen.

– Jag hoppas på att vi har en strategi på gång som vi kan implementera under hösten. Och när kan den vara i drift? Vi hoppas att den kan vara i drift innan årsskiftet.

Men infrastrukturminister Anna Johansson efterlyser nu en mer synlig polis ute på våra vägar

– Jag tror att man behöver få ett tillräckligt stort antal kontroller för att upplevelser av att risk för upptäckt ska vara tillräckligt stort. Jag tror att man behöver få upp antalet kontroller och men hur polisen väljer att utforma sin verksamhet, det har jag inte för avsikt att lägga mig i, säger infrastrukturminister Anna Johansson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".