Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Skånes passkontor är överbelastade

Publicerat fredag 6 maj 2016 kl 19.23
"Kötiderna är fortfarande för långa"
(2:18 min)
Bilden föreställer ett svenskt pass
Ett svenskt pass. Foto: Christine Olsson /TT

Skånes passkontor är överbelastade och det är över två månaders väntetid för den som behöver beställa ett nytt pass.

Många skåningar tvingas nu åka till Halland och Blekinge för att få tag i en giltig resehandling.

Passpolisen i Malmö var så underbemannad att man bestämde sig för att minska passtillverkningen med 20 000 pass under 2016. Åtgärden har lett till två månaders köer på passkontoren i Skåne och många tvingas åka till Halland eller Blekinge för att få ett nytt pass.

Nu ska de kritiserade köerna bort, säger Christer Rindmo som är chef för passpolisen i Malmö.

– De senaste åren har vi tagit emot 80 000 passansökningar om året här i Malmö. Den prognos vi lade i höstas, utifrån den personalresurs vi hade då, var att vi skulle göra 60 000 pass i år. Om 20 000 människor måste bege sig någon annanstans, då blir det en folkvandring, säger Christer Rindmo.

Polisen har fått mycket kritik för de långa väntetiderna och i Malmö vill man nu komma till rätta med problemet genom att anställa ny personal.

Enligt Christer Rindmo kommer bemanningen att öka från sex handläggare i mars månad till minst 16 anställda. Detta ska enligt beräkningarna räcka för att möta efterfrågan på nya pass. Personalen ska vara på plats i höst, men redan inom några veckor ska kapaciteten att ha fördubblas genom att man tar in vikarier.

-- Kötiderna är fortfarande för långa för den som vill boka en ny tid. Vi har fått ut tider från mitten av juli och i augusti, så de personer som ska resa i höst kan känna sig lugna och boka sin resa, men på kort sikt så är efterfrågan är fortfarande mycket högre än det vi kan erbjuda.

Det kan knappast komma som en överraskning att många behöver pass i maj och juni månad. Varför har ni inte rekryterat ny personal tidigare?

-- Det är en prioriteringsfråga. Ur min synvinkel är det inte svårt för mig att prioritera, men man får se på polisen i stort. Och vi har alltså helt enkelt inte lyckats få fram de här besluten förrän, det är väl fyra veckor sedan.

Fredrik Brokopp är huvudskyddsombud i Polisförbundet i Skåne. Han menar att passkontoren länge har varit underbemannade, men att bristen inte har märkts tidigare eftersom personalen har arbetat övertid. Med det nya tidsbokningssystemet har problemet blivit synligt.

-- Passbokningssystemet kom ju till för att vi upplevde att det fanns ett arbetsmiljöproblem hos personalen i receptionerna. Genom att ha det här systemet har vi anpassat belastningen efter vår personalresurs, säger Fredrik Brokopp.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".