Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kritiken: Färre nykterhetskontroller hotar nollvisionsarbetet

Publicerat onsdag 11 maj 2016 kl 14.38
"Närmar sig ett krisläge"
(2:09 min)
Polis genomför kontroller.
1 av 2
Foto: Gunnar Lundmark/ TT
Lars Jonny Jonsson, poliskommissarie, Region Öst, Foto Peter Weyde SR
2 av 2
Lars-Jonny Jonsson, poliskommissarie trafikpolisen Region Öst. Foto: Peter Weyde, Sveriges Radio

Antalet blåskontroller vid vägarna har minskat drastiskt under de senaste två åren. Nu hörs kritik från både poliser och Motorförarnas helnykterhetsförbund.

Under två år har polisens kontroller för att upptäcka rattfyllerister i trafiken minskat från 2,7 miljoner år 2013 till knappt 1,4 miljoner år 2015. 

Lars-Olov Sjöström som är trafiksäkerhetsexpert i MHF, Motorförarnas helnykterhetsförbund, är mycket kritisk till den utvecklingen. 

– Det börjar närma sig ett krisläge där polismyndigheten och ansvarig minister måste sätta sig ned tillsammans. De måste bestämma någon form av lägstanivå för polisens trafiksäkerhetsarbete som inte får underskridas, säger han. 

Lars-Jonny Jonsson är kriminalkommissarie och arbetar som trafikpolis på vägnätet i Region öst. Under åren 2010 till 2015 var han trafikpolischef i Östergötland. Han är kritisk till utvecklingen med allt färre planerade blåskontrollerna. Han menar att det kan skapa större riskbeteende hos trafikanter, men också påverka polisens kompetens i arbetet mot rattfylleriet.

– Tappar vi över tid så är det jättesvårt att jobba tillbaka. Att bygga upp tar tid, att rasera kan gå väldigt fort, och sedan har man ett jättejobb, och därför är det viktigt att man tar det här på allvar nu. Att vi tittar på att hitta bra metoder så att vi kan förbättra våra siffror och gör litet mer på det här området.

Polisen måste bli mer synliga ute på vägarna igen. För det är regelbundenhet i kontrollerna som ger viktiga signaler till trafikanterna, menar Jonsson.

– En vardagsmorgon när folk är på väg till jobbet och blir stoppade då blir det också en aha-upplevelse.

– "Oj, polisen är ute", och då vet man inte "när är de det nästa gång?" och "här gäller det att passa sig”... Och vi vinner många effekter på hastigheter när man ser att polisen är aktiv på det här området.

På Motorförarnas helnykterhetsförbund vill man nu se en tydligare politisk styrning över polisens uppdrag när antalet blåskontroller minskar.

Detta samtidigt som de alkoholrelaterade dödsolyckorna i trafiken ligger på drygt 60 fall årligen sedan 2010. 
 
– Det vi vet är ju att rattfylleri är ett typiskt spaningsbrott och att ökad kontroll och spaningsverksamhet ger fler lagförda rattfyllerister. Jag vill till och med påstå att det minskade antalet trafikkontroller hotar nollvisionsarbetet, säger organisationens Trafiksäkerhetschef, Lars Olov Sjöström.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".