Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Regeringen välkomnar nedläggning av Uber pop

Publicerat onsdag 11 maj 2016 kl 17.45
Anna Johansson: Det olaglig taxiverksamhet
(1:44 min)
 Anna Johansson är kritisk mot att Uber pops förare kört utan taxilicenser.
Anna Johansson är kritisk mot att Uber pops förare kört utan taxilicenser. Foto: TT

Regeringen välkomnar att taxibolaget Uber lägger ned sin hårt kritiserade tjänst Uber pop om en vecka. Infrastrukturminister Anna Johansson är kritisk mot att Uber pops förare kört utan taxilicenser.

– Så som den här tjänsten har varit utformad så är det olaglig taxiverksamhet. Det är ju en utsatt situation när man sätter sig i en bil både som förare och som passagerare och att man då har olika typer av utbildningar och säkerhetsarrangemang av olika slag föra att få köra taxi tycker jag är en ganska rimlig hållning, säger infrastrukturminister Anna Johansson.

Kritiken mot Uber pop har varit hård från flera stora myndigheter ända sedan starten 2014. Tjänsten innebär att privatpersoner med sina egna bilar skjutsar kunder i Stockholm och Göteborg.

Samåkning kallar Uber det för men enligt omkring 30 domar i tingsrätt och hovrätt har det rört sig om otillåten taxiverksamhet.

Pensionären Anne Skånér som kör för Uber pop för att dryga ut pensionen är besviken.

– Jag tycker det är sorgligt för jag tycker det är trist att allting som är nytt och lite annorlunda förbjuds, säger Anne Skånér.

Uber pop har stött på motstånd i flera europeiska länder.
Ubers Sverigechef Alok Alström förklarar nedläggningen av tjänsten i Sverige med att lagstiftningen är otydlig. Nu har dessutom statens taxiutredning försenats ett halvår.

– Det som har utlöst det här beslutet just nu det har varit att regeringens utredning har förskjutits och senarelagts i tid. Vi kände då att det blev en förlängd osäkerhet som vi inte vill leva med, säger Alok Alström.

Men Amy Olsson som leder taxiutredningen tycker att det är fel att säga att lagstiftningen är otydlig.

– Är det så att vi kanske vill släppa all professionell taxitrafik fritt från reglering. Det är en helt annan fråga. Men att säga att lagen om vad som anses vara taxitrafik är otydlig det är trams. Lagen kan inte vara tydligare på den punkten, säger Amy Olsson.



Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".