Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

100 skolor får pröva betyg från årskurs fyra

Publicerat måndag 16 maj 2016 kl 23.35
Fridolin: Inte så orolig för vad en utvärdering kommer visa
(1:56 min)
Pojke håller ett betyg i sin hand. Gustaf Fridolin under en riksdagsdebatt.
Utbildningsminister Gustaf Fridolin gick med på en kompromiss där 100 skolor får pröva betyg från årskurs fyra. Foto: Anders Wiklund/TT.

Nästa höst kommer 100 skolor införa betyg från årskurs fyra. Det är budskapet i ett nytt lagändringsförslag som regeringen skickar ut till remissinstanserna nu under tisdagen.

– Att ett begränsat antal skolor på eget intresse och frivilligt i ett forskningsprojekt får prova och se vilka effekterna blir. Det kan jag tycka blir intressant att följa, säger utbildningsminister Gustaf Fridolin.

Det var i februari förra året som en motvillig utbildningsminister presenterade de nya planerna på betyg i lägre åldrar.

Efter att alliansen hotat med att köra över regeringen med hjälp av Sverigedemokraterna och införa betyg i årskurs fyra via riksdagen kom regeringen och de borgerliga partierna överens om en kompromiss.

Kompromissen innebär att 100 skolor i landet testar betyg i årskurs 4 från och med höstterminen 2017 och fyra läsår framöver.

I remissen står att det bara är skolor där rektorer och lärare faktiskt vill delta i försöket som får ansöka om att vara med. Dessutom måste eleverna och föräldrarna ha haft möjlighet att yttra sig.

Förutom det så begränsas urvalet av att endast huvudmän med minst fyra skolenheter får delta, och huvudmännen får bara ha betyg i högst en fjärdedel av sina enheter.

– Vi får se hur många det blir hundra skolor som ansöker eller fler. Och då fyller man upp kvoten. Skulle det bli färre så får man utgå ifrån att man undersöker effekterna på de skolor som då har sökt, säger utbildningsminister Gustaf Fridolin.

För att utvärdera projektet kommer forskare jämföra skolorna som får tidigare betyg med skolor som arbetar med särskild pedagogik, som exempelvis estetiska läroprocesser med musik och dans eller skolor som jobbar mer med rörelse i skolan.

Forskarna ska sen avgöra om det är betyg eller annan pedagogik som får störst effekt på barnens lärande.

– En sådan här studie kan ju visa vad det egentligen är som ger mest resultat på lärandet. Jag är inte så orolig för vad en sådan utvärdering kommer att visa, säger utbildningsminister Gustaf Fridolin.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".