Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

55 000 nya bostäder längs Ostlänken

Uppdaterat tisdag 17 maj 2016 kl 17.11
Publicerat tisdag 17 maj 2016 kl 13.44
Stor optimism vid Sverigeförhandlingen första stora överenskommelse
(1:55 min)
Södertälje, Trosa, Nyköping, Norrköping och Linköping förpliktigar sig nu att bidra med att bygga sammanlagt 55 000 nya bostäder fram till år 2035
1 av 2
Södertälje, Trosa, Nyköping, Norrköping och Linköping förpliktigar sig nu att bidra med att bygga sammanlagt 55 000 nya bostäder fram till år 2035 Foto: TT.
Infrastrukturminister Anna Johansson och Sverigeförhandlingens HG Wessberg vid dagens presentation. Foto: Peter Weyde, Sveriges Radio
2 av 2
Infrastrukturminister Anna Johansson och Sverigeförhandlingens HG Wessberg vid dagens presentation. Foto: Peter Weyde, Sveriges Radio

I dag presenterade Sverigeförhandlingen, som behandlar frågan om ny svensk höghastighetsbana, sitt första förhandlingsresultat om sträckan Ostlänken i Linköping. Men frågan om hur det egentligen blir med ett större nationellt höghastighetsnät kvarstår efter dagen. 

Tankarna om satsning på höghastighetsbana Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö fick inte något svar.

– Jag tror att vi behöver ha mer kunskap. Dels så har vi nu lagt ett uppdrag på trafikverket att titta på vad alternativkostnader och nyttan skulle vara med att istället för att göra den här utbyggnaden tillföra kapacitet till befintlig sträckning, säger infrastrukturminister Anna Johansson. 

– Vi vill ha fler klara besked om vad som är en realistisk kostnad när det faktiskt är klart och en del andra frågor. Så vi har fortfarande ett antal frågetecken som behöver rätas ut innan jag anser att någon egentligen kan uttala sig tvärsäkert om i fall det här är en klok eller mindre klok idé, säger hon.

Men kring delsträckan Ostlänken - nya spår mellan Järna och Linköping - var optimismen stor idag när Sverigeförhandlingen kunde presentera sin första stora överenskommelse med 5 av 16 kommuner.

Södertälje, Trosa, Nyköping, Norrköping och Linköping förpliktigar sig nu att bidra med att bygga sammanlagt 55 000 nya bostäder fram till år 2035 och även att hjälpa till med finansiering kring ny bansträckning med drygt en miljard kronor.

Senast under gårdagen deklarerade Finanspolitiska rådet att en ny höghastighetsjärnväg inte är en samhällsekonomiskt lönsam satsning.

Sverigeförhandlingarnas HG Wessberg delar inte åsikten.

– Jag har aldrig någonsin sett ett järnvägsprojekt som har blivit bedömt som samhällsekonomiskt lönsamt. Ändå byggs det hela tiden, och man kan inte tänka sig Sverige utan varken vår nuvarande järnvägarna eller de nya järnvägarna, säger han.

Vi hörde infrastrukturminister Anna Johansson säga att Ostlänken står på egna ben, hur ska man tolka det?

– Jag ser detta som ett första steg i att bygga en ny generation järnväg.

Frågan om Skavsta flygplats diskuterades också?

– Vi förhandlar fortfarande med Flygplatsbolaget om medfinansiering men vi har inget svar att ge på den frågan ännu.

Är en sådan här bana beroende av att gå förbi en flygplats?

– Nej, absolut inte. Den här banan är beroende av att gå genom kommuner som kan bygga bostäder


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".