Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kreditförmedlares marknadsföring vilseleder kunder

Publicerat fredag 20 maj 2016 kl 16.42
"Det är nästan ett symtom på den marknaden"
(1:17 min)

Konsumentverket anser att många svenska företag som förmedlar lån mellan privatpersoner och kreditgivare använder sig av vilseledande uppgifter i sin marknadsföring.

Myndigheten har granskat 23 kreditförmedlare och resultatet är inte godtagbart, det menar Martin Eklöf som är jurist på Konsumentverket.

– Flertalet kreditförmedlare använder sig av spekulativa prisuppgifter, säger han.

Konsumentverket menar att kreditförmedlarnas marknadsföring kan göra det svårare för konsumenter som vill ha hjälp med att ta lån att fatta bra beslut. Enligt Konsumentverket är i princip alla de granskade kreditföretagen otydliga med hur höga räntor och avgifter som tas ut för de förmedlade lånen.

Konsumentverket riktar även kritik mot hur förmedlingstjänsterna beskrivs. Till exempel används ofta termer som "våra lån", men i själva verket är företagen bara en mellanhand.

Förmedlarna är också dåliga på att redovisa varifrån lånen kommer, anser myndigheten.

Konsumentverket har inte uttalat sig om vilka av dom granskade företagen som har misskött sig.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".