Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Vd:n om Stampen: Förtroendet är naggat i kanten

Publicerat måndag 23 maj 2016 kl 11.30
Ekots extrasändning om Stampens rekonstruktion
(51 min)
Martin Alsander, vd och koncernchef på Stampen, bild på Göteborgs-Posten
Martin Alsander, vd och koncernchef på Stampen. Foto: Stampen Media Group/TT

Mediekoncernen Stampen, som bland annat äger Göteborgsposten och Hallandsposten, har ansökt om företagsrekonstruktion. Skulderna efter flera företagsköp, bland annat delar av Centertidningar 2005, är för stora, säger Stampens koncernchef Martin Alsander till Lasse Johansson i Ekots extrasändning.

– Stampen har en alldeles för hög skuldsättning. Det beror på ett antal lånefinansierade förvärv som genomfördes 2005 till 2012. Dessutom avgjordes tryckerimomsfrågan i början av året och Stampen befanns då återbetalningsskyldig av ungefär 400 miljoner kronor. Det sammantaget gör att Stampen har räntebärande skulder på cirka 1,2 miljarder kronor. Ledningen och styrelsen gör därmed bedömningen att vi inte kommer att kunna hantera dem när skulderna förfaller. För att rädda verksamheterna och 3000 arbetstillfällen ansöker vi om företagsrekonstruktion. Det är det enda ansvarsfulla att göra, säger han

Hur akut har det här uppstått?

– Stampens skuldsättning är ett gammalt problem. De senaste åren har vi amorterat ungefär en halv miljard på våra banklån. Vi har dessutom arbetat med olika finansieringslösningar för att kunna komma vidare utan företagsrekonstruktion. Vi har bland annat haft en bra avbetalningsplan vad gäller tryckerimomsskulden och arbetat med ett antal avyttringar för att kunna stärka likviditeten. Men det finns en intressekonflikt där Stampens långivare inte har kunnat godkänna våra planer eftersom det skulle påverka deras säkerhetsmassa framöver.

Är det bankerna som nu ställer krav?

– De vill ju ha tillbaka sina pengar, så det har vi inga problem med. Det här är Stampens ansvar att vi hamnat i den här situationen. Däremot blir det problem när flera borgenärer ska ha amorteringar och återbetalningar samtidigt, då är det de prioriterade borgenärerna som fäller avgörandet. Vi kan alltså inte avyttra saker och använda det för att betala någon annan. Det är det bankerna har sagt nej till.

Har bankerna tappat förtroendet för er?

– Det här är en process som pågått i flera år, där Stampen inte kunnat leverera enligt det bankavtal som finns. Det är klart att förtroendet varit naggat i kanten en lång tid, säger Martin Alsander.

De har inte längre tålamod med er?

– Bankerna stöttar rekonstruktionsprocessen. Det här är ju ett sätt att rädda verksamheten och för dem att få tillbaka sina pengar, säger Martin Alsander.

Hur mycket betyder den vikande annonsmarknaden för att ni hamnat i den här situationen?

– Det betyder såklart jättemycket. När besluten om Stampens tidigare investeringar togs, såg mediemarknaden helt annorlunda ut. Sedan 2011 tror jag att annonsmarknaden för dagspressen har halverats i värde. Det är klart att den underliggande lönsamheten påverkats enormt. Det är ju det som gör att skulderna nu är för stora i förhållande till intäkterna, att vi med nuvarande kassaflöde inte klarar av att betala skulderna. Samtidigt vill jag påpeka att Stampens verksamhet i grund och botten tjänar pengar. Förra året gjorde vi ett rörelseresultat på 150 miljoner och vi kommer att leverera lika mycket i år i kassaflöde. Så i det här är typexemplet på en verksamhet som går att rekonstruera, säger Martin Alsander.

Ansökan hos tingsrätten avser hela medieverksamheten i Stampen Local Media, tryckeriverksamheten i V-Tab och distributionsverksamheten VTD, Modern Women Media och moderbolaget Stampen AB.

Den dagliga verksamheten fortsätter som vanligt. Läsare kommer inte att påverkas, enligt Stampen.

Koncernen hade i fjol en försäljning på 3,3 miljarder kronor och har över 3 000 anställda.

Koncernen har två affärsområden, Stampen Media och Stampen Tryck & Distribution. Bland medierna finns varumärken som Göteborgs-Posten, Hallandsposten, Hallands Nyheter, Falkenbergsposten, Varbergsposten, Bohusläningen, Strömstads Tidning, TTELA och Vänersborgaren.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".