Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Färre har tillgång till kommunal konsumentvägledning

Publicerat måndag 23 maj 2016 kl 21.00
"Det är särskilt viktigt för de svaga konsumenterna"
(0:34 min)
Konsumentverket. Foto: TT
780'000 svenskar saknar idag kommunal konsumentvägledning. Foto: TT

780 000 svenskar saknar kommunal konsumentvägledning. Det efter att elva kommuner har lagt ned sin verksamhet det senaste året, vilket betyder att totalt 31 kommuner helt saknar tjänsten.

Kartläggningen som är gjord av Konsumentverket visar att 259 av Sveriges 290 kommuner erbjuder lokal vägledning.

Helena Olofsson vid Konsumentverket är utredare och ansvarig handläggare för rapporten berättar varför kommunal konsumentvägledning är viktigt för konsumenterna.

– De har det lokala perspektivet och dom kan ge personligt stöd. För många är det ju tillräckligt att googla för att få svar på sina frågor men, andra har dels andra frågor men också andra behov, säger hon.

– Det är särskilt viktigt för de svaga konsumenterna att det finns tillgänglighet till en vägledare i sin egen kommun, säger hon.

Borde någonting göras?

– Alla beslutsfattare behöver ju se över hur dom har det med sitt stöd, för behovet finns ju, säger Helena Olofsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".