Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Liberalerna säger nej till snabbtåg

Publicerat lördag 28 maj 2016 kl 12.29
"Ansvarslöst att investera i ett projekt som experterna dömer ut"
(2:06 min)
Kinesiskt snabbtåg i split med Mats Persson, Liberalernas ekonomiskpolitiska talesperson.
Foto: TT

Liberalerna säger nu nej till att bygga höghastighetsbanor för tågen då den är för dyrt. Efter den senaste tidens beräknade kostnadsökningar är fler partier tveksamma till projektet men vill avvakta med besked. Mats Persson är liberalernas ekonomiska talesperson.

Här finns fakta: Utredningen och förhandlingarna om snabbtågen

-- I detta statsfinansiella läge då finansministern lånar i en högkonjunktur så är det ansvarslöst att investera i ett projekt som experterna dömer ut som olönsamt, säger Mats Persson, Liberalernas ekonomiskpolitiska talesperson.

De planerade nya höghastighetsbanorna från Stockholm till Göteborg och Malmö har med tiden beräknats bli allt dyrare.

När de borgerliga partierna inför valet 2014 gemensamt ställde sig bakom att bygga höghastighetståg så var den beräknade kostnaden 140 miljarder kronor.

Nu är Trafikverkets senaste bedömning att kostnaden ligger mellan 190 och 320 miljarder kronor. Ekonomer och trafikexperter har dömt ut investeringen som mycket olönsam och tycker exempelvis att det är bättre att satsa på pendlartrafiken kring storstäderna. I förhållande till hur många som kan resa med höghastighetstågen så är investeringen för dyr och miljöeffekterna för små.

Moderaterna var länge negativa till projektet men ändrade sig inför valet. Nu, med kostnadsökningarna, tvekar partiet.

– Vi är väldigt bekymrade över de höga kostnaderna som stigit kraftigt. Samtidigt har vi sagt det att vi kommer bestämma oss när vi har alla underlag på bordet och hunnit analysera dem ordentligt, säger Jessica Rosencrantz som är vice ordförande i riksdagens trafikutskott.

Nästa vecka kommer ett viktigt underlag då Trafikverket ska presentera ett nytt bantat och billigare förslag som enligt Sydsvenskan ska gå på mindre än 250 miljarder kronor.

Infrastrukturminister Anna Johansson har varit påtagligt oroad av de höga kostnaderna men vill inte kommentera liberalernas svängning.

Regeringspartnern Miljöpartiet stöttar fortfarande projektet helhjärtat.

Enligt trafikutskottets ordförande Karin Svensson Smith måste kostnaderna pressas ner mer, men påståendet att investeringen är samhällsekonomiskt olönsam menar hon baseras på felaktiga kalkyler. Investeringen är viktig, menar Svensson Smith:

– Det är för att resenärerna ska komma i tid. Idag har vi sån trängsel på spåren att de långsamma tågen sinkar de snabba tågen och då behöver vi bygga ny järnväg både för att lokala pendlare, de som reser lite längre och godstågen ska kunna komma fram enligt tidtabell.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".