Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

FN rapport om framsteg med bättre luft - men mycket återstår att göra

Publicerat tisdag 31 maj 2016 kl 14.44
Politikerna bryr sig inte om hälsokostnaderna
(2:16 min)
Miljöaktivister har satt en skyddsmask på Nelsonstatyn i London.
Miljöaktivister har satt en skyddsmask på Nelsonstatyn i London. Foto: Matt Dunham/TT

Luftföroreningar dödar tio gånger fler människor i Europa än vad som dör i trafikolyckor, det visar en ny FN-rapport.

Utan det internationella samarbetet mot föroreningarna, hade läget hade varit ännu sämre både för människor och miljö, säger Anna Engleryd vid Naturvårdsverket. Hon är ordförande i FN:s luftvårdskonvention, som möts i dag i Bryssel:

 – Luftföroreningarna har minskat kraftigt i Europa och Nordamerika de senaste 30 åren. Det har lett till att vi har lyckats bromsa försurningen, nu sker återhämtning av ekosystem, man kan också se att fisken kommer tillbaka i sjöar där den tidigare var närmast utdöd, enligt Anna Engleryd.

– Vi kan också se att den förväntade livslängden i Europa har ökat med ungefär tolv månader till följd av det här, säger hon.

Luftföroreningar orsakar hjärt-kärlsjukdomar, lungsjukdomar och cancer. Det finns en koppling mellan fosterdödlighet och halterna av ozon i luften och av fina partiklar. Höga halter av kväve från ammoniak leder till miljöskador.

Trots framsteg, så finns det utmaningar när FN:s luftvårdskonvention möts i dag i Bryssel. Framförallt är det utsläppen i två sektorer som har släpat efter, från den internationella sjöfarten och från jordbruket, då främst ammoniakutsläppen. 

Trafik och vedeldning är andra källor till luftföroreningar. Många dieselbilar ger lägre koldioxidutsläpp än bensinbilar, men släpper ut mer partiklar. Och partiklar kommer också ut när man eldar ved och biomassa. Där ser Anna Engleryd en målkonflikt mellan luftvård och klimatåtgärder:

– De flesta klimatåtgärder leder ju till att luftföroreningar samtidigt minskar. Men just vad gäller dieseldriften och den ökade användningen av biomassa, så finns ett motsatsförhållande, så vi behöver absolut ha ett mer integrerat synsätt och arbeta mer tillsammans, säger Anna Engleryd.

Många städer i Asien har ett katastrofalt läge vad gäller luftföroreningar. Men eftersom FN:s luftvårdskonvention arbetar med regioner, handlar den här rapporten om Europa och Nordamerika. I Europa har många städer länge överskridit EU:s gränser för partikelutsläpp.

För hälften av länderna inom konventionen kostar utsläppens följder mer än tio procent av bruttonationalprodukten. Men kalkyler att det lönar sig sänka utsläppen har inte gett önskvärt politiskt resultat, enligt Anna Engleryd.

– Det är svårt att förstå varför inte de enorma hälsokostnaderna ger någon effekt och gehör hos våra politiker. När man uppskattar hälsokostnaden ska man också komma ihåg att det här är bara en del av prislappen för luftföroreningar. Ekosystemeffekter som är svåra värdera i kronor och ören, finns inte med i de här beräkningarna, avslutar Anna Engleryd från FN-mötet i Bryssel.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".