Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Com Hem vill nå villaägare - köper Boxer

Publicerat onsdag 8 juni 2016 kl 11.42
"En förutsägbar utveckling"
(0:36 min)
Tv- och bredbandsbolaget Comhem. Foto: Hasse Holmberg/TT

Com Hem vill nå kunder i villor och köper därför statligt ägda Boxer.

Tv-och bredbandsföretaget Com Hem köper upp statliga Boxer, som levererar digital-tv via marknätet. Affären är ett led i Com Hems satsning på villamarknaden, säger företagets vd Anders Nilsson.

– Com Hem finns fram till nu endast i lägenheter, vi har nu bestämt oss för att etablera oss i villamarknaden. Vi beräknar att under de närmaste fem åren kommer upp till 800 000 hushåll ha möjlighet att köpa fiberbaserade tjänster från Com Hem, säger Anders Nilsson.

Tanken är att använda Boxers kundstock för att kunna sälja dem bredbandstjänster och tv via nätet i takt med att fiberförbindelser når fler och fler villaägare.

Com Hem når i dag nästan två miljoner hushåll, det inkluderar alla som har ett analogt basutbud via kabel i sin lägenhet, och Boxer har strax över en halv miljon kunder. Tillsammans skulle företagen få 1,1 miljoner kunder med digital-tv.

Boxer har de senare åren haft en minskande kundstock, och det är främst till internetbaserad tv företaget har tappat. Anders Nilsson säger att Boxers kunder är en tudelad fråga, för vissa kommer det dröja länge innan de nås av fiber och för dem är marksänd tv under tiden ett alternativ.

Förutom dem finns det många hushåll som snart kommer nås av fiber och vissa av de kunderna väljer att gå över till tv via fiber.

– Den här utvecklingen tror vi kommer fortsätta och skillnaden nu när vi förvärvar Boxer är att vi kommer erbjuda Boxers kunder dessa fiberbaserade tjänster också.

Marie Nilsson, vd på analysbolaget Mediavision, säger att det är en väntad utveckling på en tv-marknad i omdaning.

– Det är en förutsägbar utveckling på en marknad som är i stark förändring att aktörer söker sig nya vägar. För Boxer är det naturligtvis jätteviktigt att kunna vara med i den utveckling som innebär att tv-industrin alltmer blir internetbaserad, säger Marie Nilsson.

Innan affären blir verklighet måste den godkännas av både regeringen och Konsumentverket. Enligt Anders Nilsson tror Com Hem att affären går igenom hos Konkurrensverket.

– Om de tittar på det här på samma sätt som tidigare så ser man det som två olika marknader, den marksända digitala tv-marknaden är en marknad och den Com Hem är etablerad på en annan. Gör man samma bedömning nu kommer man godkänna den här affären, säger Anders Nilsson.

Com Hem hoppas att affären blir klar under andra halvåret detta år.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".