Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Supermiljöbilar svider i statens kassa

Publicerat torsdag 9 juni 2016 kl 05.34
"Det finns många morötter"
(2:12 min)
En av Volvos elbilar.Foto: Henrik Montgomery/Scanpix
Supermiljöbilarna ökar bland tjänstemännen.

Allt fler väljer att ha en supermiljöbil som tjänstebil, där skattereglerna är förmånligare. Men för staten kan det betyda flera hundra miljoner i förlorade inkomster per år. Bertil Moldén är VD för branschorganisationen Bil Sweden.

– Det finns ju just nu många morötter, man har reducerat förmånsvärde, förmånsvärdet baseras på likvärdig bensin eller dieselbil.

Förra året såldes 8600 supermiljöbilar och i år är Bil Swedens prognos 14 000.

Enligt Bil Sweden är de flesta elhybrider och ungefär 95 procent tjänstebilar.

Eftersom beskattningen av supermiljöbilar som tjänstebilar är väsentligt förmånligare än om det är en vanlig bil, så innebär det också lägre skatteintäkter för staten.

Exempelvis en SUV från ett japanskt märke som är en pluginhybrid, där är förmånsvärdet ungefär 40 procent lägre än vad det är för samma bil med enbart dieselmotor.

Det är givetvis svårt att räkna på vad supermiljöbilar kostar staten i lägre skatteintäkter.

Det beror bland annat på vilka bilar det är, utrustning och vad som annars hade valts istället för en supermiljöbil.

Men räknat på 21000 bilar, med 1500 kronor lägre förmånsvärde, så hamnar man på 250 miljoner kronor per år i lägre skatteintäkter.

Väljer man istället en bil med 2000 kronor lägre förmånsvärde per bil, hamnar man på 330 miljoner per år.

Statens egen beräkning är knappt 200 miljoner i lägre intäkter 2017, en summa som beräknas stiga till 235 miljoner 2019.

Ytterligare en osäkerhetsfaktor är att reglerna för nästa år, 2017, ännu inte är klubbade i riksdagen.

Bertil Moldén på Bil Sweden lyfter fram att ökningen av supermiljöbilar på tjänstebilsmarknaden innebär att det också blir enklare att få tag på begagnade miljöbilar:

– Det bästa är att de kommer ut på begagnatmarknaden om tre år, och då är de köpbara för gemene man, vilket gör att den rullande bilparken av supermiljöbilar ökar.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".