Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Liten andel ekomat trots nya rekord

Publicerat lördag 3 september 2016 kl 06.00
"Unga väljer ekologisk mat i större utsträckning än äldre"
(2:01 min)
Livsmedel
Ekologiska matvaror. Foto: Claudio Bresciani / TT

Försäljningen av ekologisk mat slår nya rekord, visar nya siffror från handeln. Fisk, frukt och grönsaker är några av de mest populära ekologiska varorna.

Ekot har talat med några konsumenter i en matbutik i centrala Stockholm.

– Jag prioriterar kött, att det ska vara närproducerat och ekologiskt. Jag prioriterar mjölkprodukter, och grönsaker och frukt.

– Jag tycker att den här ekologiska trenden är lite överdriven. Svensk djurhållning är bra, det svenska bruket av pesticider och så vidare är rimligt. Jag tror att folk är lite skraja för allt möjligt nu för tiden.

För de största matvarukedjorna Ica, Coop och Axfood har den ekologiska matvaruförsäljningen ökat kraftigt, enligt en sammanställning som Ekot har gjort.

För Axfood steg den ekologiska försäljningen med 33 procent under det första halvåret 2016, jämfört med samma period i fjol. Axfoods ekologiska försäljning är nästan sju procent av den totala försäljningen.

Icas försäljning av ekologiska varor har ökat med 25 procent under det senaste året - till närmare sex procent.

Och för Coop är den ekologiska försäljningen nu uppe i över tio procent, visar siffror för det första kvartalet i år.

Livsmedelsföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation som genomför regelbundna undersökningar av konsumenternas köpvanor.

Marie Söderqvist är vd på Livsmedelsföretagen.

– Unga väljer ekologiskt i högre utsträckning än äldre. Och det betyder att de sätter sina matvanor nu. Det är ju inte så att unga kvinnor som sedan när de dessutom får barn kommer att säga att "äsch, nu går jag ifrån det ekologiska och väljer besprutade saker", utan de kommer förmodligen utveckla det och välja ännu mer ekologiskt.

Den ekologiska försäljningen utgör fortfarande bara en mindre del av den totala matvaruförsäljningen. För 2015 låg försäljningen av ekologisk mat på 7,7 procent enligt Ekowebb, som granskar den ekologiska marknaden.

Marie Söderqvist på Livsmedelsföretagen tror att försäljningen kommer att fortsätta öka.

– Det är trots allt fortfarande en mindre del av all mat som vi säljer som är ekologisk, så det finns jättemöjligheter att växa på alla möjliga olika områden, säger Marie Söderqvist.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".