Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Åkerier lönsamma trots krisstämpel – protesterar i dag

Publicerat tisdag 13 september 2016 kl 03.00
Ulric Långberg: En oerhört brant stegring i resultaten
(2:04 min)
Två lastbilar i Västberga strax söder om centrala Stockholm
Åkerierna har ökat sin lönsamhet på kort tid. Byggboomen tros vara den viktigaste förklaringen. Foto: Fredrik Persson/TT

I dag väntas chaufförer och åkare protestera utanför riksdagen mot fusk och dåliga villkor. Samtidigt går många åkerier ovanligt bra just nu.

– Efter 2013 ser vi en oerhört brant stegring i resultaten för åkerierna. Det säger Ulric Långberg, branschchef på Sveriges åkeriföretag.

Åkerinäringen befinner sig i en relativt stark högkonjunktur, enligt en rapport som Sveriges åkeriföretag beställt och som baseras på resultaten från 3 500 åkerier.

En liknande resultatförbättring har inte Ulric Långberg sett.

– Inte så brant stigning på så kort tid, säger han.

Efterfrågan på vägtransporter ökar och omsättningen, som dalade åren efter finanskrisen, har aldrig varit högre än nu.

2009 omsatte näringen omkring 100 miljarder kronor, en siffra som stigit till 160 miljarder 2015.

Branschorganisationen är förvånad över det starka resultatet för de långa transporterna, fjärrtrafiken, där konkurrensen från utländska åkerier är som störst.

– Det är all time high på grund av den byggboom vi har. Det är så pass många ställen samtidigt byggboomen drar med sig, och det kanske är unikt, säger Ulric Långberg. 

Lönsamheten för åkerierna ökar också, och låg förra året 10 procent över det historiska genomsnittet.

Men utvecklingen är väldigt spretig. Vinstmarginalen för byggtransporter är omkring 6 procent, medan den ligger runt 3 procent för skogs- och tanktransporter, enligt rapporten.

Fackföreningen Transport hävdar att en del av den goda utvecklingen kan förklaras av att åkerier använder billiga chaufförer från utländska bemanningsföretag. 

– Absolut är det det. Att få in personal via utländska bemanningsföretag skär ned kostnaderna med säkert 70 procent, skulle jag kunna tänka mig, säger Transports ordförande Lars Lindgren. 

– Då sänker man priset samtidigt som man kan visa i statistik att man har tre-fyra procents lönsamhet i stället för två, säger Lars Lindgren.

Men Ulric Långberg håller inte med, utan menar att det används bemanningsföretag främst för att det saknas chaufförer.

– Det är mer en fråga om att få fram förare än att det skulle vara en kostnadsfråga, säger Ulric Långberg. 

Det är inte så att man får ihop den här lönsamheten på grund av billigare arbetskraft? 

– Då tror jag att du finns i andra myndigheters kontrollorgan om du försöker göra så, säger Ulric Långberg. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".