Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Möjlig jätteorder för Saab

Publicerat tisdag 13 september 2016 kl 15.35
Saabchef: Vi har ett koncept som är det bästa
(1:12 min)
Boeing T-X reveal PUBLIC image(1).jpg
Boeing och Saabs skolflygplanet T-X som visades upp i S:t Louis under tisdagen. Foto: Boeing.

Under tisdagen presenterade Saab tillsammans med företaget Boeing ett helt nytt skolflygplan, kallat T-X, i S:t Louis, USA. 

Det var 2013 som Saab ingick avtal med Boeing om att ta fram en prototyp till ett helt nytt skolflygplan, och under tisdagen presenterades en första prototyp i St Louis, USA. Det amerikanska flygvapnet ska byta sitt tvåsitsiga skolflygplan inom fem år.

Samarbetet kring att byggt ett helt nytt plan innebär att Saab nu är med i en affär som är värd miljarder. Men konkurrensen är hård från flera stora internationella flygaktörer som arbetar fram nya skolplan.

Ulf Nilsson, chef för Saabs affärsområde flyg, tror dock att man efter dagens presentation har god chans att få den stora ordern.

– Ja vi tycker att vi har ett koncept som är det bästa. Dels är flygmaskinen alldeles nydesignad, och det känns helt rätt att komma in med ett system som är flexibelt och har en potential för framtiden, säger han.

Men det var inte bara flygplanet som presenterades under tisdagen.

– Det är även ett helt nytt träningssystem som ska anpassas till ett modernt sätt att tänka framåt, och där är det en fördel att få göra något helt nytt, säger Nilsson.

Det amerikanska skolflygplan som nu ska fasas ut, T-38 Talon, har använts av det amerikanska flygvapnet i över 43 år. En tänkbar affär med det nya T-X planet, en order värd drygt 90 miljarder kronor, där nya plan ska fasas in i USA från och med år 2023 – skulle vara en mycket långsiktig affär, som förväntas sträcka sig över flera decennier. 

– Tittar man tillbaka i tiden på till 50-och 60-talet så flög man fighter ungefär 3 000 timmar. Nu börjar det gå upp mot 10 000 timmar, och det blir samma sak med träningssystemen där vi ser att man förlänger och uppgraderar och lever allt längre med flygsystemen, säger han.

– Så det här kommer att hänga i uppemot 30 till 40 år, det får man säkert räkna med.

Saab:s koncernchef Håkan Buskhe har tidigare i år sagt att "projektet med skolflygplanet är så viktigt att det på sikt skulle kunna bli en större verksamhet för Saab än stridsflygplanet Gripen."

Beslutet om vilket plan som blir ersättaren till dagens amerikanska skolflyg kommer 2017 eller 2018, och planet beräknas sedan vara i bruk tidigast år 2023.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".