Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ikeas försäljning i Sverige slår rekord

Publicerat tisdag 13 september 2016 kl 17.24
Sverigechef: Vi ser ett bra resultat
(1:45 min)
Ikeavaruhus
1 av 2
Foto: Drago Prvulovic/TT.
Ikeas Sverigechef Håkan Svedman.
2 av 2
Ikeas Sverigechef Håkan Svedman. Foto: Johan Prane/Sveriges Radio.

Möbeljätten Ikea ökade sin försäljning kraftigt under det verksamhetsår som avslutades den sista augusti. I Sverige ökade försäljningen med nio procent till drygt 16 miljarder kronor. 

Sverigechefen Håkan Svedman förklarar det bland annat med att man ökat antalet anställda som möter kunderna i varuhusen.

– Vi hade ett behov av att möte kunderna på ett bättre sätt, minska väntetider bland annat. Och vi ser ett bra resultat av det och det har lett till en bra försäljning.

De senaste tre åren har Ikea ökat antalet anställda som möter kunderna i de svenska varuhusen med över tusen stycken och det tros alltså ha bidragit till den ökade försäljningen. Den ökade kostnaden för personal i varuhusen försöker man istället spara in på annat håll.

– Jag tror att vi har möjligheter att bli effektivare och mer rationella i viss processer som vi har men då har vi också möjlighet att återinvestera det i att vi har fler som möter kund. Och det ska helst gå hand i hand. Så en bra finansiell utveckling hänger ihop med att vi investerar i och satsar på våra medarbetare.

Antalet kunder i de svenska varuhusen ökade med två procent under verksamhetsåret men betydligt mer ökade besöken på Ikeas sajt. Och Håkan Svedman ser det som ett utslag av ett ändrat kundbeteende.

– När jag pratar med kolleger i branschen även utanför Ikea så är det en likartad trend vi ser. Jag är snarare glad över att så många fortfarande väljer att åka till varuhusen.

Håkan Svedman vill inte hålla med om att behovet av varuhusen minskar.

– I en högre utsträckning i framtiden så kanske man gör själva köpprocessen på ett annat sätt än att man just handlar i varuhusen. Men varuhuset behövs som ett medium där man kan få inspiration vad gäller heminredning, säger Håkan Svedman

Det närmaste året kommer inga nya varuhus att öppnas i Sverige. Däremot öppnar Ikea nya varuhus i andra delar av världen där Indien är den stora utmaningen som en ny marknad. Ett annat jättelikt utvecklingsland, Kina, där Ikea redan finns bidrar starkt till att den globala försäljningen ökade med sju procent till 326 miljarder kronor under verksamhetsåret. Hur stor vinsten blev får vi reda på först i december.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".