Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Vissa kriterier tyngre än andra i Lärarförbundets skolranking

Publicerat måndag 3 oktober 2016 kl 20.44
Lärarförbundet viktning påverkar rankningen
(1:59 min)
grafik över vilka skolor som är bäst respektive sämst i Sverige
Grafik: TT

I dag presenterade Lärarförbundet sin genomgång av Sveriges skolkommuner och rankade dem inbördes. Vellinge i topp och Ljusnarsberg i botten.

Men vissa kriterier väger tyngre än andra – vilket favoriserar lärarnas betydelse.

Lars Ullén, som är utredare på Lärarförbundet, försvarar metoden.

– Tillgången på pedagogiskt utbildade lärare är otroligt viktigt i skolan och då väljer vi att lyfta fram det extra i den här rankningen, för att peka på hur viktigt vi anser att det är helt enkelt, säger Lars Ullén, utredare på Lärarförbundet, LF.

Lärarförbundet har alltså valt att låta två av de 13 kriterierna väga dubbelt så tungt som de andra. Det gäller andelen utbildade lärare och lärartätheten. Andra kriterier, som skolans ekonomiska resurser, andelen nyanlända barn och föräldrarnas utbildningsbakgrund, anses inte spela lika stor roll.

Lärarförbundet hänvisar till forskning som visar att lärarnas utbildning och antal är de viktigaste faktorerna.

Genom att tilldela vissa kriterier högre värde än andra, så styr man resultatet. En värdering ingår i kriterierna. Det menar Gustaf Strandell, som är metodenhetschef på Statistiska Centralbyrån, SCB.

– Risken är ju, när man blandar in saker och ting som är subjektiva, om man har subjektiva val av vikter till exempel, att det inte blir helt opartiskt. Jag har svårt att se hur det fungerat i det här fallet, men det är ju sådant som statistiker verkligen försöker att undvika.

Trots Lärarförbundets viktning så går rankningen ibland lite på tvärs mot förväntningarna. Vid en jämförelse mellan Vellinge som utnämndes till Bästa Skolkommun 2016, och Ljusnarsberg som hamnade på jumboplats, sämst av 290 kommuner, så skiljer det ganska lite, just i fråga om lärartäthet. Där ligger Vellinge på plats 167 och Ljusnarsberg på plats 208.

Det finns forskning som visar att andelen nyanlända barn och föräldrarnas utbildningsbakgrund påverkar resultaten. Men det kriteriet får inte genomslag i Lärarförbundets rankning.

– Jag kan inte se det, att vi kan se det i rankningen, säger utredaren Lars Ullén.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".