Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ingen lag mot sexistisk reklam trots vallöfte

Publicerat torsdag 13 oktober 2016 kl 07.02
Trots vallöfte : ingen lag mot sexistisk reklam
(3:12 min)
Privatpersoner går förbi skyltfönster med affisch med lättklädd kvinna
Foto: Jessica Gow/TT

Både Socialdemokraterna och Miljöpartiet lovade i valrörelsen att införa ett förbud mot sexistisk reklam. Hittills har inget hänt. Nu kommer krav att regeringen måste lagstifta.

– Jag utesluter ingenting, men det finns problem med lagstiftning som jag ser det. Det är inte säkert att man verkligen kommer åt problemet, och därför vill vi diskutera det här, säger jämställdhetsminister Åsa Regnér.

I valrörelsen drev ni ju frågan att lagstifta mot den här typen av reklam. Blir det ett förbud?
– Det är väl bland annat det som vi ska diskutera med branschen. Det är bra om man själv kan ta ett större ansvar. Det pågår arbete också inom branschen och det är väldigt bra om man kan ta ytterligare ansvar här, i första hand.

I Miljöpartiets valmanifest inför valet 2014 står det att "en lag mot den sexistiska reklam som befäster könsnormer" ska införas. Även Socialdemokraterna lovade inför valet 2014 att förbjuda könsdiskriminerade reklam.

Clara Berglund, generalsekreterare i Sveriges kvinnolobby, en organisation som arbetar för att stärka kvinnors position, är besviken över att ingen lag har införts.

- Det är uppenbart att det finns en samstämmighet mellan regeringspartierna, de sade det inför valet, och vi vet att det finns röster inom flera borgerliga partier som vill ha en sådan här lagstiftning, säger Berglund.

– Det borde vara low hanging fruit för den feministiska regeringen att driva igenom en sådan här sak och ändå har de inte agerat.

Carina Ohlsson, ordförande för Socialdemokraternas kvinnoförbund, säger att problemet med sexistisk reklam bara kan lösas genom ett förbud, precis som det egna partiet har lovat.

- I Norden har ju alla lagstiftning, utom Sverige, så vi tycker att det behövs en lagstiftning. Det visar ju sig också att det bara fortsätter, och det blir ofta inte bättre, utan det blir sämre och ännu mer stereotypt, säger Ohlsson. 

När skulle du vilja se att en sådan här lag kan träda i kraft?
- Jag tycker att det borde vara på plats innan valet.

Även Annika Hirvonen Falk, jämställdhetspolitisk talesperson för Miljöpartiet, ligger på den egna regeringen i frågan. Självsanering inom reklambranschen räcker inte, tycker hon.

- Vi ser att väldigt många, framför allt unga tjejer, mår psykiskt dåligt och en orsak är kroppshetsen och utseendestressen som många känner, och reklamen är en bidragande orsak. Att hela tiden i det offentliga rummet matas med: "Du duger inte, du är för tjock, du är för ful", det är ett samhällsproblem, säger hon. 

Jämställdhetsminister Åsa Regnér säger att den rödgröna regeringen hittills har valt att prioritera andra jämställdhetsfrågor - som våld mot kvinnor. Men nu har man bjudit in branschen till ett möte om den sexistiska reklamen.

- Jag vill veta mer om hur branschen själv ser på det här innan vi börjar diskutera lagstiftning.

Konsumentminister Per Bolund, vars parti inför valet lovade en lag mot könsdiskriminerande reklam, säger att det viktigaste är att man uppnår resultat.

Man vill se att det blir en förändring i vår vardag. Och sen, metoderna tror jag är sekundära för de allra flesta människor.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".