Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Nedstängning av ungersk tidning väcker protester

Publicerat söndag 9 oktober 2016 kl 15.30
Många misstänkter att nedläggningen har att göra med avslöjanden om korruption
(1:31 min)
Demonstrant med skylt protesterar mot nedläggningen av den ungerska tidningen Nepszapadsag.
Demonstrant med skylt protesterar mot nedläggningen av den ungerska tidningen Nepszapadsag. Foto: ATTILA KISBENEDEK/TT

Ett par tusen demonstrerade i går kväll i Budapest mot den plötsliga nedläggningen av en av landets största tidningar, Népszabadság. Ägarna anger ekonomiska skäl men i Ungern misstänker många att nedläggningen snarare har att göra med tidningens avslöjanden om korruption högt upp i makteliten.

Går man in på tidningen Nepszabadsags nätupplaga i dag nås man istället för nyheter av ett pressmeddelande med beskedet att tidningen på grund av flera år av dålig ekonomi ska omstruktureras och att samtliga anställda under tiden blir av med sina jobb.

Den som läste tidningens sista nummer som kom ut i går fick bland annat veta mer om korruptionsmisstankar mot chefen för Ungerns centralbank och om en högt uppsatt ministers lyxliv.

På tidningens facebooksida skrev personalen att man misstänkte en kupp och i går kväll demonstrerade omkring 2000 personer i centrala Budapest i protest mot den hastiga nedstängningen.

Nepszabadsag som grundades för 60 år sedan var fram till förra året delägd av Ungerns socialdemokratiska parti och har gjort sig känd för sin kritiska rapportering om premiärminister Viktor Orban. Bland annat tog man ställning mot förra helgens folkomröstning om ja eller nej till Eu:s tvingande flyktingkvoter.

Men enligt tidningens ägare handlar nedläggning enbart om ekonomi - de senaste tio åren har man förlorat 74 procent av sin försäljning.

Kritiker menar att pressfriheten har minskat i Ungern under Viktor Orbans tid vid makten. Alltfler medier har tagits över av regeringsvänliga affärsmän och Ungerns public service-tv beskrivs ofta som ett rent språkrör för regeringen.

"Den plötsliga stängningen av Nepszapadsag skapar ett oroande mönster. Jag stöder de ungrare som protesterar i dag" skrev i går Europaparlamentets talman Martin Schulz på mikrobloggen Twitter.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".