Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Rysk tv-kanal utan brittisk bank

Publicerat tisdag 18 oktober kl 14.58
Theresa May: Upp till banken att besluta
(1:34 min)
Tredelad bild: Theresa May, i blå scarf, ler. Putin, i blå slips, på en tv-skärm, ser allvarlig ut. Margarita Simonyan, i blå kavaj, ser allvarlig ut
Storbritanniens premiärminister menar att det är upp till banken att bestämma vilka kunder de vill ha. Margarita Simonyan, chefredaktör, anser att bankens beslut är politiskt. Foto: TT/Sveriges Radio bildmontage

Den ryska Kreml-tv-kanalen RT, tidigare Russia Today, har sagts upp av sin brittiska bank.

Att kanalen sagts upp är ett politiskt beslut och en attack på yttrandefriheten, hävdade tv-kanalens chefredaktör och ryska UD:s talesman. Men brittiska regeringen förnekar att den har något att göra med bankens beslut.

– Det är upp till banken att besluta om vilka kunder de vill erbjuda service, förklarar brittiska premiärministern Theresa May.

Men någon förståelse för bankers oberoende verkar inte finnas i det officiella Ryssland. Det visas av reaktionerna på en brittisk banks beslut att säga upp den statsstyrda tv-kanalen RT från december.

Chefredaktören Margarita Simonyan kallar bankens beslut ett brott mot pressfriheten och politiskt. Ryska utrikesministeriets talesman kräver en förklaring från brittiska regeringen och det kommer krav på att brittiska BBC:s ryska bankkonton ska frysas.

Banken NatWest som ägs av Royal Bank of Scotland har inte givit något skäl till varför RT:s brittiska kontor inte längre är önskvärd som kund.

Simonyan påstår att det är början på nya sanktioner. Det förnekas från Storbritannien, som precis som May understryker att banker är oberoende och avgör själva vilka kunder de vill ha.

RT sänder dygnet runt på engelska, arabiska och spanska. I Storbritannien har kanalen riskerat sin sändningslicens för sin partiska och lögnaktiga rapportering om kriget i Ukraina. Detta sedan övervakningsmyndigheten Ofcom slagit fast att RT brutit mot brittiska mediaregler om opartiskhet för tv-kanaler.

En annan av Kremls megafonjournalister, tv-ankaret Dmitrij Kiseljov, finns med på EU:s sanktionslista för sin Ukrainarapporering.

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.