Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Dataspel ska locka barn att lära sig mer i skolan

Publicerat torsdag 20 oktober 2016 kl 12.00
"Det ska bli roligare helt enkelt"
(1:45 min)
Computerspiele sind in allen Altersgruppen populär (Foto: Fredrik Sandberg/TT)
Computerspiele sind in allen Altersgruppen populär (Foto: Fredrik Sandberg/TT)

Nu vill forskare på Luleå tekniska universitet att skolor ska använda sig mer av gamification, alltså appar och dataspel som en del av skolundervisningen, för att locka barn och unga att vilja lära sig mer.

Peter Parnes är en av forskarna bakom projektet:

– Det är något speciellt med spel, vi blir motiverade av spel. Och det här är något som vi vill fånga upp och se hur man kan använda i skolan för att få barn att bli mer motiverade att lära sig, säger han.

Forskarna ska alltså undersöka det här med gamification, eller spelifiering som det kallas på svenska, och hur man kan använda sig av det bland annat inom skolan, för att öka barnens lust att lära sig.

– Det handlar ju om att göra det mer attraktivt, att de ska känna igen sig och att det ska bli roligare helt enkelt, säger Peter Parnes.

Det kan till exempel handla om att få digitala belöningar istället för en guldstjärna i skrivboken, alltså att barnen får lösa skoluppgifter inne i ett spel, och allteftersom de löser uppgifterna och blir mer avancerade så får de till exempel en kraftfullare avatar.

– Där vi provat detta med barn så har de gått igång just på det här och då blir de motiverade till att sitta fem minuter till eller tio minuter till, säger Peter Parnes.

Sofia Lundbäck jobbar som mellanstadielärare på Måttsundsskolan i Luleå, och där har eleverna bland annat fått använda sig av ett populärt dataspel i undervisningen.

– Till exempel jobbar vi med area och sådant som Minecraft. Att de får bygga upp sin värld och då ska de som efterlikna sin ritning som de har gjort, säger Sofia Lundbäck.

Tanken med den här forskningen är att gamification så småningom ska införas på bland annat lärarutbildningarna i Luleå. Något som Sofia Lundbäck tycker är bra:

– Det kan ju ha varit någonting som jag saknade på min lärarutbildning. För att som sagt, vi är ju väldigt omringade utav programmering och appar och allting idag, så att självklart ska det vara en del i undervisningen, säger Sofia Lundbäck.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".