Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ökad Volvovinst – ändå problem

Publicerat torsdag 27 oktober 2016 kl 11.21
Skriver upp vinstprognos för 2016
(1:50 min)
Volvo logotyp. Foto: Alan Diaz/TT.
Foto: Alan Diaz/TT.

Volvo Cars ökar sin vinst, visar dagens kvartalsrapport. Samtidigt har den svenska biltillverkaren drabbats av både produktionsstörningar och ganska svaga resultat i amerikanska kvalitetsundersökningar.

Volvo Cars gasade på rejält under tredje kvartalet. Rörelsevinsten landade på nästan 2,1 miljarder kronor, vilket är 62 procent mer än motsvarande kvartal i fjol, enligt dagens rapport.

Biltillverkaren passar på att höja vinstprognosen för helåret 2016, och säger nu att vinsten kommer bli "betydligt större" än fjolårets 6,6 miljarder kronor.

Volvo Cars har även lyckats förbättra lönsamheten. Vinstmarginalen ökade till 5 procent under tredje kvartalet, upp från 3,5 procent i fjol.

Företaget har dock inte varit helt redo för den stora efterfrågan på lyxutrustade nya bilar. Detta har lett till vissa produktionsstörningar vid bilfabriken i Göteborg, framför allt på grund av brist på komponenter från underleverantörer, uppger en talesperson för Volvo Cars för Ekot.

På de viktiga marknaderna i Kina och USA har Volvo ökat sin bilförsäljning med över 20 procent på ett år. I Europa var det däremot nästan 0-tillväxt under tredje kvartalet, och på hemmamarknaden Sverige har försäljningen backat med nästan 10 procent.

I USA har Volvo Cars dessutom återigen fått ganska svagt resultat i en kvalitetsundersökning. I Consumer Reports tappar Volvo Cars sju placeringar och hamnar först på nittonde plats. I somras hamnade Volvo i bottenskiktet när 33 bilmärken granskades vid en annan amerikansk kvalitetsundersökning.

Talespersonen för Volvo Cars föredrar att titta på försäljningssiffrorna för att se hur nöjda kunderna är. Talespersonen säger dock till Ekot att "ingen är perfekt" och att företaget ska lyssna på konsumenternas synpunkter.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".