Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

90-vägar får sänkt hastighet

Publicerat tisdag 1 november 2016 kl 15.35
Montage. Landsväg i Sverige och en hastighetsskylt (max 80 kilometer i timmen).
Hastigheten sänks från 90 kilometer i timmen till 80 på flera vägar. Foto: Fredrik Sandberg/TT/

Trafikverket sänker hastigheten från 90 kilometer i timmen till 80 på ett 50-tal vägsträckor runt om i landet.

– På sikt är målet att alla vägar med högre hastighet än 80 ska vara mötesfria, säger Trafikverkets utredningsledare Mikael Klingstedt.

De berörda sträckorna kommer att skyltas om under november och december. Det handlar i ett första skede om drygt 60 mil i 17 län.

Fram till år 2025 är det tänkt att ytterligare knappt 400 mil 90-väg ska ses över som ett led i Trafikverkets säkerhetsarbete för att minska antalet allvarliga och dödliga olyckor.

– Färre dödsolyckor är ett mål som svårt att säga emot. Men standardlösningen är inte att hela tiden sänka hastigheten. Vi ser hellre att resurserna läggs på att göra vägarna säkrare genom att exempelvis bygga om dem till 2-1 vägar, säger Mikael Högskoog, pressansvarig på intresseorganisationen Motormännen.

De 90-sträckor som nu får sänkt hastighet är i första hand vägar med stort trafikflöde.

– Det finns en stark korrelation mellan kraftigt flöde och olyckor. Därför får det här störst effekt där också antalet bilar per dygn är högt, säger Mikael Klingstedt.

– Ingen skulle vara gladare än vi om det fanns möjligheter att bygga fler mötesfria 90-vägar. Men för att kunna leva upp till de ambitiösa mål som finns i trafiksäkerhetsarbetet får man tills vidare sänka hastigheten på vissa sträckor.

Enligt Trafikverkets beräkningar skulle en sänkning av hastigheten från 90 till 80 ha stor inverkan på olycksstatistiken. Fram till 2025 skulle antalet döda i trafiken minska med sju personer årligen och 30 färre trafikanter skulle drabbas av allvarliga skador.

– Lägger man sedan till effekten av om— och nybyggnad av vissa sträckor sparar man 16 liv årligen, säger Mikael Klingstedt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".