Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Vansklig strategi för Grand Hotel

Publicerat fredag 4 november 2016 kl 14.17
Brit Stakston: Man måste vara tydlig med vilka val man har gjort
(1:15 min)
Grand hotel och mediestrategen Brit Stakston.
Mediestrategen Brit Stakston menar det kan förvärra situation när Grand Hotel inte bemöter kritiken. Foto: TT/Sveriges Radio

Att inte bemöta kritiken som Grand Hotel tar emot på Facebook kan förvärra situationen:
"Man måste kommunicera hela tiden under den här typen av kriser", säger mediestrategen Brit Stakston.

Grand Hotel är mitt i en kritikstorm på sin Facebook-sida efter att det blev känt att Sverigedemokraterna ska tas emot som gäster för en gala.

Tillställningen är arrangerad av ADDE, den partigrupp som Sverigedemokraterna tillhör i Europaparlamentet. Men det är SD som planerat tillställningen i Sverige, skriver Expressen.

Hotellets Facebook-sida har sedan torsdagskvällen fyllts med negativa recensioner som ger ett av fem i betyg, med kritik mot att företaget tar emot dessa gäster.

Det vägs upp till viss del av att sidan också fått andra recensioner som gett fem i betyg, men övervikten ligger just nu på de negativa recensionerna.

Grand Hotels marknadschef Filip Odelius säger att hotellet har som policy att inte kommentera enskilda gäster och därför kan de inte gå ut och besvara kritiken direkt.

Mediestrategen Brit Stakston säger att under den här typen av situationer då det kommer in mängder av kritik via sociala medier är det vanskligt.

– Man måste kommunicera hela tiden under den här typen av kriser. Vara tydlig med vilka val har man gjort och på vilken grund har man fattat beslut som det tydligen visat sig att andra inte har gjort, säger Brit Stakston.

Det betyder inte att man alltid måste ändra sina beslut bara för att man får kritik, bara man är tydlig med hur och varför det skett och vilken policy man har, säger Brit Stakston.

Filip Odelius säger att hotellet tar alla recensioner, positiva som negativa, på allvar.

– Vi brukar försöka att inte agera för hastigt när det kommer en dålig recension utan samla ihop och se om det finns någon åtgärd för att det ska bli bättre. Vi gör inget drastiskt just nu utan samlar ihop alla kommentarer och åsikter och ser hur vi kan ändra på det framöver, säger Filip Odelius.

Men det finns en risk att kritikerna inte kommer nöja sig med det, eller att effekterna av kritiken sprider sig.

– Det beror på hur folk reagerar i nästa led. För det ena är att de har en uttalad "alla är välkomna"-attityd, som jag tror att ett sådant uttalande kan tänkas grunda sig på. Men sen handlar det ju om hur kommer anställda agera som har egna publiceringsplattformar, och hur kommer deras underleverantörer agera, säger Brit Stakston.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".