Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

"Opinionsbranschen är i en allt djupare förtroendekris"

Publicerat onsdag 9 november 2016 kl 11.07
Ekots inrikespolitiske kommentator Fredrik Furtenbach. Foto: Pablo Dalence/Sveriges Radio.
Ekots inrikespolitiske kommentator Fredrik Furtenbach. Foto: Pablo Dalence/Sveriges Radio.

Ännu en gång misslyckades opinionsmätningarna med att förutse ett valresultat.

– Så gott som alla sena mätningar visade på ett försprång för Hillary Clinton. Så det här skadar människors förtroendet för opinionsmätningar ytterligare, säger Ekots politiske kommentator Fredrik Furtenbach.

– Det blir det senaste uppmärksammade misslyckandet i en rad, branschen misslyckades stort inför de brittiska och israeliska valen förra året, inför brexitomröstningen, inför folkomröstningen om ett fredsavtal i Colombia och inför det isländska valet helt nyligen.

– Det finns förstås väldigt mycket som skiljer de här mätningarna åt. Men de har alla styrt den nationella politiska debatten snett och givit både väljare, politiker och journalister helt fel förväntningar. Efteråt sprids då en misstro mot opinionsmätningar över huvudtaget, det är lätt att glömma de mätningar som faktiskt fungerar.

Vad har gått snett i de amerikanska mätningarna?

– Det är för tidigt att vara tvärsäker, och man ska komma ihåg att valet var jämnt om man tittar på hur många procent av väljarnas röster de båda kandidaterna fick. Men det är väldigt svårt att mäta opinion i USA, av flera anledningar.

– Den första är valsystemet, vinnaren i varje delstat tar allt. Det innebär att du behöver i princip en bild av opinionen i varje delstat, och det är enormt dyrt om du ska använda en bra metod.

– Den andra är valdeltagandet. Eftersom det är så lågt blir kandidaternas förmåga att få folk till vallokalerna extremt viktig. Olika grupper i befolkningen deltar i olika grad, och det är inte konstant, olika kandidater kan mobilisera olika mycket.

– Till det kommer allt färre svarar på undersökningar i telefon, bortfallet är enormt. I stället har det vuxit fram en skog av billigare och mätningar på nätet, och kvaliteten på amerikanska mätningar varierar från bra till usel.

Är det lika svårt att mäta opinion i Sverige?

– Nej, skillnaden är ganska stor, det är betydligt lättare att göra en hygglig väljarbarometer i Sverige. Sverige har varit ett enkelt land för opinionsmätare. Registren är bra, och folk har inte varit lika ovilliga att delta. Men utvecklingen går ändå i samma riktning. Färre vill svara, det blir dyrare med telefonundersökningar och då blir webbundersökningar vanligare.

– När det gäller väljarundersökningar har institutens stora problem blivit att fånga in Sverigedemokraternas väljare. De har en större misstro mot samhället än andra, och en del av dem har inte velat berätta för opinionsinstituten att de stödjer Sverigedemokraterna. Detta har instituten försökt komma tillrätta med på olika sätt. Men vi vet ju inte förrän 2018 om de lyckats, säger Fredrik Furtenbach.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".