Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kinesisk näthandel slår rekord

Publicerat fredag 11 november 2016 kl 17.58
"Shoppingfesten" uppfanns 2009
(1:59 min)
Människor åker rulltrappa i ett köpcentrum i Kina.
Handeln under "Shoppingfesten" omsätter miljarder varje år. Foto: Mark Schiefelbein/AP/TT

11 november är utsedd till näthandelns dag i Kina, och årets jätterea har redan slagit slår rekord.

Den så kallade "Shoppingfesten" den 11 november uppfanns 2009 av den kinesiska näthandelsjätten Alibaba. Handeln som startar vid midnatt är känd för att omsätta flera miljarder kronor redan under de första fem minuterna, och sedan dygnets början i dag har kinesiska kunder försökt att göra fynd på världens största rea.

– Idag köpte jag en kappa och en luftrenare som jag velat köpa hela tiden – det var billigt, svarade en av dem som deltog i min snabba nätenkät.

En annan tycker att reapriserna inte är lika bra som förr, och köpte bara lite strumpor och andra småsaker.

Redan sex timmar innan jättereans stängningsdags uppgav företaget Alibaba group att näthandeln på deras plattformat omsatt lika mycket pengar som hela förra årets rea – 130 miljarder kronor. Alibaba äger flera e-handelsplattformar.

På Taobao bjuder firmor över hela Kina ut allt från trädgårdsplantor till möbler och äkta och falska pärlor, och blev tidigt en favorit för snabba klädinköp hos killar som inte gillar att gå i affärer.

E-handelstjänsten Tianmao lanserades senare och erbjuder lite mer kvalitetskontroll och är en favorit hos stilmedvetna kunder med mer pengar. Det finns också konkurrens, till exempel av näthandelsföretaget Jing Dong, som bland annat storsatsar på matleveranser hem till stressade medelklassfamiljer som helst inte ger sig ut i trafikstockningen efter jobbet.

Men i min snabbenkät på nätet märks också att inte alla uppskattar den nya högtider som Shoppingfesten blivit:

– Jag deltar aldrig i sådana kommersiella aktiviteter och firar inte konstiga fester – så tyvärr, jag har inte köpt någonting.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".