Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Facebook förnekar att sajten skulle ha påverkat valet i USA

Publicerat måndag 14 november 2016 kl 13.02
"Det är inte bara en sida som sprider lögner"
(2:27 min)
Facebooks vd Mark Zuckerberg. Foto: Marcio Jose Sanchez/TT.
Foto: Marcio Jose Sanchez/TT.

Facebooks grundare slår ifrån sig om kritiken att falska nyheter skulle avgjort valet i USA.

Grundaren Mark Zuckerberg har i ett inlägg på sidan förklarat sin ståndpunkt när det gäller kritiken att bland annat falsk information på sidan påverkat valet. "Det är extremt osannolikt" att felaktig information på sajten skulle ha haft en effekt på valutgången, enligt Mark Zuckerberg.

Han påstår att 99 procent av innehållet på sajten är sant, och pekar på att de falska nyheter som spridits under valet inte bara kommer från ett av de politiska lägren utan finns på båda sidor. Facebook har också infört funktioner för att flagga material som felaktigt. 

Samtidigt skriver han att Facebook arbetar på frågan hur sidan kan undvika att sprida direkt felaktig information och bluffar, utan att gå in på närmare hur det kan se ut. 

"Förändringar tar ofta längre tid än vad vi hade velat för att se till att de inte leder till oönskade bieffekter eller partiskhet", skriver Mark Zuckerberg. 

Innan valet spreds till exempel en nyhet som påstod att påven stöder Donald Trump och att en FBI-agent som undersökte Hillarys mejl skulle ha hittats död under mystiska omständigheter. En bild som fick spridning hävdade att Trump i en intervju på 90-talet skulle ha kallat de flesta republikanska väljare för korkade som går på alla lögner. 

Debatten handlar också om det som kallas för filterbubblor. Det kommer från effekten att vi människor har en tendens att söka oss till likasinnade och har lättare att ta till oss information som stämmer överens med våra åsikter. 

Den här effekten kan förstärkas av Facebooks sätt att försöka visa material som användarna är mer benägna att interagera med. Exakt hur dessa algoritmer ser ut är hemligt men det är känt att en användare på Facebook kommer få se mer material från personer de interagerar ofta med, och se mer av den typen av innehåll som de ofta gillar eller kommenterar. 

Denna diskussion kommer i en tid då Facebook blir allt viktigare som informationskälla, särskilt bland unga människor. Undersökningen Svenskarna och Internet visade förra veckan att Facebook nu är den viktigaste källan till information för de i åldern 16-25 år, viktigare än radio, tv och dagstidningar.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".