Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Facebook och Google tar första steget mot fejknyheter

Publicerat tisdag 15 november 2016 kl 12.59
Ekots IT-reporter Joel Westerholm; Facebook. Foto: Åsa Stöckel, Sveriges Radio/Christine Olsson/TT. Montage: Sveriges Radio.
Ekots IT-reporter Joel Westerholm. Foto: Åsa Stöckel, Sveriges Radio/Christine Olsson/TT. Montage: Sveriges Radio.

Sajter med falska nyheter får nu inte tjäna pengar på Google och Facebook. Men frågan är hur stor skillnad det gör. Ekots it-reporter Joel Westerholm analyserar.

Debatten har rasat sedan presidentvalet i USA avgjordes – påverkades valutgången av den falska information som spreds i sociala medier? Klart är att Facebook inte kan blunda för kritiken, Mark Zuckerberg har vid två tillfällen känt sig manad att försvara sajten. 

I går ändrade också både Google och Facebook sin policy när det gäller hur de hanterar sajter med falska nyheter. Men de tar bara ett litet steg mot den lägst hängande frukten. 

De fejkade nyheterna är bedrägliga och skräddarsydda. Känner man sin målgrupp är det enkelt att sätta en riktigt smaskig rubrik till en artikel om man inte behöver besvära sig med detaljen att det inte är sant. Artiklarna har fungerat, med miljontals delningar som följd. 

Att dessa rubriker är tänkta att påverka politiskt är kanske inte svårt att se, men vid sidan av dem har det dykt upp en till typ av bedrägliga nyheter. De som inte ens står för en politisk idé utan bara är till för att dra in pengar. 

Buzzfeed skrev nyligen om ett gäng gymnasiegamla ungdomar i Makedonien som upptäckt att om man kan reta upp någon tillräckligt kommer de dela och klicka. Och klick innebär annonsintäkter. 

I den makedonska staden Veles finns det 140 registrerade sajter som riktar in sig på amerikansk politik.

När Buzzfeed fick kontakt med några av personerna bakom hade de upptäckt att Donald Trumps följare var mest benägna att sprida vidare materialet de publicerade, så mycket fokus lades där. Sajterna fylls med den ena mer uppseendeväckande rubriken efter den andra. Nyheterna hämtas urskillningslöst från nätet tillsynes utan någon tanke på om innehållet stämmer. 

En av de viktigaste frågorna för en redaktion bör vara "Är det sant och relevant?". Sajter som regelbundet sprider fejkade nyheter kan ju inte lägga någon vikt vid om det är sant men man kan väl argumentera för att de på ett skruvat sätt fortfarande publicerar vad de anser är relevant. Här handlar det alltså istället om sidor som har den enda frågan: "Ger det klick?". 

Det är här Facebook och Google nu väljer att slå ner klubban. Google lade till en klausul i reglerna för företagets Adsense-annonser som ska hindra att de dyker upp på sajter som sprider felaktig information. Facebook uppdaterade bara timmar senare sin policy för annonsnätverket Audience Network med liknande regler. 

Dessa annonsnätverk låter andra sajter visa företagens annonser hos sig. Webbplatserna i Makedonien stod för innehållet, men i artiklarna fanns rutor med annonser från Googles kunder. Varje gång sidan laddades delade Google med sig några öre av reklamintäkterna. 

Inget fel med att stoppa dem kan tyckas. Det försvårar för sajterna att tjäna pengar och annonsörerna vill inte synas på den här typen av sidor. I slutändan är det de som bestämmer så det borde göra regeländringen okontroversiell, men därför också ett enkelt beslut. 

Resultatet är en åtgärd som inte gör mycket åt problemet. Kritiken mot de politiskt motiverade artiklarna med falsk information som spreds och fortfarande delas på Facebook kvarstår. Under gårdagen syntes ett blogginlägg som felaktigt påstod att Trump totalt fick flest röster högst upp på Google. 

Bekymret är att både Google och Facebook vill ha förtroende och samtidigt inte ta ansvar. Sajterna fattar varje ögonblick hundratusentals automatiska beslut om vad som ska visas och vad som ska hamna längre ner. Så länge det sker automatiskt kan de stöta bort den värsta kritiken. 

Att människor skulle behöva gå in och pilla på resultaten är däremot något som de båda kämpar emot. Det är så klart praktiskt omöjligt att granska allt, mängden information är enorm. Men även punktinsatser undviks. Visa av erfarenhet vet de vad det leder till, oavsett beslut kommer beskyllningarna om partiskhet från den part som drabbas. 

Mark Zuckerberg lovade i söndags att företaget arbetar på lösningar för att minska mängden desinformation. Google hänvisar till att de hela tiden uppdaterar sina algoritmer för att ge så bra sökträffar som möjligt. Vi får se om datorerna kan utbildas i vad som är sant och vad som är falskt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".