Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Mediestrateg: Det är ju absurt

Publicerat fredag 18 november 2016 kl 11.44
Stakston: En feltolkning av sociala medier
(6:56 min)
Batra och Brit
Foto: TT/Lena Dahlström

Efter videoskandalen där Moderatpolitikern Delmon Haffo säger mediestrategen Brit Stakston att den hårda tonen är fel sätt att använda sociala medier.

Det var på torsdagen som Moderatpolitikern Delmon Haffo kallade Socialdemokraten och socialförsäkringsminister Annika Strandhäll för hora under en direktsändning på sajten Youtube. 

Brit Stakston menar att den hårda tonen är en feltolkning av vad sociala medier är.

– Ju mer skruvat ett inlägg är, desto större snurr blir det ju på saker. Och till slut kan de traditionella medierna inte heller låta bli att kommentera och då förstärker man det här ytterligare, och det är det här spinnet man är ute efter. Och det tycker jag att vi alla bär ett ansvar för, oberoende av var man befinner sig.

Men sociala medier behöver inte innebära en hård ton, menar Brit Stakston.

– Sociala medier ger en unik möjlighet att förklara politik och föra dialog med människor. Dialog behöver inte betyda elakheter och personangrepp och spridande av lögner, säger mediestrategen Brit Stakston.

Brit Stakston reagerar också på att det är de tongivande digitala debattörerna som får undervisa partierna i hur man agerar i sociala medier.

– Det är ju absurt, säger Brit Stakston mediestrateg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".