Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

VR-glasögon är årets julklapp

Publicerat tisdag 22 november 2016 kl 08.00
"Vi befinner oss i en digital tidszon"
(1:11 min)
VR-glasögon blir årets julklapp Foto: TT
VR-glasögon blir årets julklapp Foto: TT

Årets julklapp är VR-glasögon. Det är alltså en elektronisk pryl som uppmärksammas och marknadsförs inför årets jul.

 Bakom valet av Årets julklapp står konsultfirman HUI. De tre bokstäverna stod en gång för Handelns utredningsinstitut.

VR står för virtual reality eller ”virtuell verklighet”. VR-glasögonen tar man på sig som en skärm över ögonen och på så viss får man en mycket starkare upplevelse än om man tittar på en skärm på avstånd.

Sedan 1988 har Årets julklapp valts ut. Den gången blev det bakmaskinen och många är de bakmaskiner som har stått bortglömda längst in i skåp och förråd.

Men fenomenet Årets julklapp blir ändå en snackis av stora mått, varje år. Kanske säger också valet något om tidsandan. Hur konsumtionsvänlig är årets julklapp? Eller hur miljömedveten är den, till exempel?

Årets julklapp markerar starten på julhandeln, årets verkligt stora köpfest. Nästan varje år slås tidigare rekord för julhandel. Med tanke på att den svenska ekonomin växer och att många har jobb torde 2016 inte bli något undantag.

Alla tidigare julklappar

1988 Bakmaskin

1989 Videokamera

1990 Wokpanna

1991 Cd-spelare

1992 Tv-spel

1993 En doft (parfym)

1994 Mobiltelefon

1995 Cd-skiva

1996 Internetpaket

1997 Elektroniskt husdjur

1998 Dataspel

1999 Bok

2000 Dvd-spelare

2001 Verktyg

2002 Kokbok

2003 Mössa

2004 Platt-tv

2005 Pokerset

2006 Ljudbok

2007 Gps-mottagare

2008 En upplevelse

2009 Spikmatta

2010 Surfplatta

2011 Färdigpackad matkasse

2012 Hörlurar

2013 Råsaftcentrifug

2014 Träningsarmband

2015 Robotdammsugare

Källa: Hui Research

 

Fakta: Virtual Reality

I virtual reality (VR) upplever sig användaren vara omgiven av en datorgenererad verklighet, ofta med hjälp av särskilda glasögon och hörselkåpor eller en hjälm, kopplade till en dator eller mobiltelefon.

VR-tekniken ger en möjlighet att besöka och interagera med en digital värld. Du kan till exempel uppleva att du är på andra platser, inne i ett spel eller besöker en byggnad som ännu inte är byggd.

Källa: Nationalencyklopedin, IDG

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".